instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

تشخیص زغال خوب

تشخیص زغال خوب

تشخیص زغال خوب مانند زغال لیمو ، زغال کبابی، زغال بلوط، زغال سیب و پسته که انواع مختلف زغال هستند راه و روش خاصی دارد و شامل مواردی است که به آن اشاره خواهیم کرد.

افراد مصرف کننده بیشتر از زغال لیمو  و زغال کبابی استفاده می‌کنند. انواع زغال‌ در ماده ی اولیه ی آن و شیوه ی ساخت و تهیه شامل گونه های متفاوتی هستند. در تمام نقاط  ایران با توجه به نوع جغرافیای مختلف و آب و هوای متفاوت و  همچنین چوب‌ آن اقلیم، نوع ایجاد و تولید زغال گوناگون می باشد.

اما نوع دیگری از زغال نیز وجود دارد که نیازی به قطع شاخ و برگ های درختان برای تولید آن نیست، که زغال فشرده ، زغال قالبی یا زغال چینی نامیده می شود. بهرحال هر نوع زغالی که مصرف می کنید، باید دارای ویژگی هایی باشد که نشان از یک زغال با کیفیت و خوب است.

 

اهمیت کیفیت زغال چیست؟

برخی افراد تصور می کنند که زغال در نهایت می سوزد و تنها گرما و انرژی مصرفی که مورد نیاز است را تامین کند کافی است. اما باید بدانید که کیفیت زغال اهمیت زیادی دارد، چرا که مصرف زغال مستقیما با سلامتی ما در ارتباط است.

زغال معمولا یا برای طبخ و درست کردن کباب استفاده می شود، یا قلیان کشی .

بهرحال در هر مورد ، کیفیت زغال مهم است. در صورتی که زغال را برای کباب کردن غذاها استفاده کنید، نیاز است تا زغال خوب و با کیفیت باشد در غیر این صورت بر طعم غذای پخته شده تاثیر می گذارد. اگر زغال گاز و بو از خود ساطع کند، در طعم غذای کبابی ای که درست می کنید تاثیر دارد.

در مورد زغال قلیان، حساسیت بیشتر هم هست، چرا که اگر زغال بی کیفیت و دارای بو و گاز باشد، موجب سردرد و حال بد در افراد می شود. دخانیات و قلیان به طور کلی برای سلامتی مضر هستند و این موضوع قابل چشم پوشی نیست، اما بهرحال اگر قلیان می کشید، از زغال و تنباکوی با کیفیت استفاده کنید تا موجب ضرر های بیشتر نشود.

در ادامه راه های تشخیص زغال خوب برای قلیان و هم چنین زغال کبابی را بررسی می کنیم.

 

تشخیص زغال خوب : زغال کبابی

همانطور که گفتیم زغالی که برای کباب انتخاب می شود باید کیفیت قابل قبولی داشته باشد، تا تاثیر منفی در طعم و بوی غذا ایجاد نکند.

هم چنین لازم است که زغال کبابی حرارت و ماندگاری خوبی داشته باشد، تا کباب به خوبی پخته شود و نیاز به مدت بسیار طولانی نداشته باشد.

برای تشخیص زغال خوب از هر نوع زغالی که برای کباب استفاده می کنید، می توانید چند مورد را به عنوان ترفند هایی برای تشخیص زغال خوب انجام دهید.

تست اولی که فرد مصرف‌کننده پیش از خرید باید انجام دهد، فشار انگشتان خویش به زغال بسته‌بندی شده است تا بتواند ریز بودن یا درشت بودن آن را تشخیص دهد.

زغال کبابی مرغوب درخشنده و براق است و ساخت و  تولید آن به طور کامل انجام گرفته است و اصلا خام نمی باشد.

ایجاد جرقه در این نوع زغال به دو دلیل است. اولا زغال  نباید خاموش شود تا مصرف کننده مجبور شود آن را باد بزند.

ثانیا ذغال تولید شده نباید خرده ریز و حالت پوکی داشته باشد.

زغال کبابی خوب ، نباید نیاز زیادی به باد زدن داشته باشد، در صورتی که زغال مرتبا به سمت خاموش شدن می رود و باید آن را باد بزنید، زغال مناسب نیست.

بنابراین در هنگام خرید زغال باید به شکل و درخشندگی آن، و به اندازه آن توجه کنید، اما این که بتوانید به آسانی تشخیص دهید کدام زغال خوب است نیازمند چند بار آزمون خطا است، تا زغال مورد نظر را بشناسید.

 

 تشخیص زغال خوب

 

تشخیص زغال خوب : زغال چوب لیمو

تشخیص زغال خوب برای قلیان نیز اهمیت زیادی دارد، و البته بسیار ساده است.

یکی از رایج ترین انواع زغال چوب که در بین مردم استفاده می شود، زغال لیمو است.

بیشترین مصرف زغال لیمو برای قلیان کشی است، به طوری که این زغال با نام زغال قلیان هم شناخته می شود

زغال لیمو سیاه و بسیار یک دست و بدون شکاف است. در ساخت و تولید این نوع زغال علاوه بر دمای بالا و حرارت، فشار حرارتی زیادی برای افزایش کیفیت زغال لازم می باشد و این عامل به طراحی کوره و قدرتمند بودن نوع طراحی بستگی دارد.

زغال قلیانی و لیموی شکسته شده، در بازار به دلیل حساسیت بالا با کاهش شدید قیمت همراه می باشد. زغال خام به این معنی است در هنگام مصرف، دود و بوی زیادی به همراه داشته باشد و تنها دلیل خام نبودن آن رنگ سیاه و براقش نیست. یعنی رنگ زغال سیاه است ولی چون دارای دود و بو است پس خام می باشد.

یکی از طرق تشخیص زغال لیموی مرغوب از زغال نامرغوب این است که به زیر پوست زغال لیمو توجه کنید ، وقتی که خط باریکی از رنگ قهوه ای روی زغال باشد این علامت نامرغوبی آن است .

هم چنین وقتی زغال لیمو را می شکنید، باید صدای شبیه به فلز بدهد.

 

تشخیص زغال فشرده خوب

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، نوع دیگری از زغال ها نیز وجود دارند، که با نام های زغال صنعتی، زغال فشرده، زغال چینی و زغال قالبی شناخته می شوند. تفاوت این زغال با دیگر انواع زغال ها در این است که به روش سنتی که شاخه های درختان بریده می شود و سوزانده می شود، تولید نمی شوند.

برای ساخت این زغال ها، روش های متعددی وجود دارد، اما در اکثر روش ها، پایه اصلی مواد سازنده ، خاک اره است.

خاک اره و دیگر مواد که در فرمول تولید زغال فشرده وجود دارد، با استفاده از دستگاه های مخصوص به شکل قالبی ساخته می شوند.

برای تشخیص زغال فشرده خوب نیز راه هایی وجود دارد و به راحتی می توانید بفهمید زغال با کیفیت است یا نه.

زغال فشرده

اگر زغال فشرده را بشکنید، می توانید بافت آن را ببینید. این بافت باید تقریبا یکدست باشد و به خوبی فشرده شده باشد. بافت زغال فشرده باید عاری از مواد بسیار درشت یا مواد زائد و اضافی باشد.

زغال نباید دارای حالت شیشه باشد، یعنی نباید صیقلی و درخشان باشد.

پخت زغال از مهمترین موارد تاثیر گذار در کیفیت یک زغال است. برای تشخیص ذغال فشرده خوب، یک راه این است که به سطح آن دقت کنید ، اگر زغال دارای سفیدک هایی رو سطح خود باشد، نشان از پخت خوب آن است . این سفیدک ها نباید بسیار زیاد و شبیه به خاکستر هم باشند.

زغال فشرده خوب نباید کج و ناهموار باشد، باید صاف و یکدست باشد.

راه های تشخیص زغال فشرده خوب در عمل

مواردی که گفتیم برای تشخیص زغال پیش از خرید آن است، اما مهم تر از آن عملکرد زغال در عمل است. یعنی وقتی از آن استفاده می کنید نیز ویژگی هایی داشته باشد. این مرحله مسلما تنها با چند بار آزمون و خطا به دست می آید و باید حتما زغال مورد نظر خود را امتحان کنید.

یک زغال فشرده خوب : 

  • نباید دارای بو و گاز باشد ، و فرآیند کربن زدایی در آن به خوبی انجام شده باشد
  • زغال فشرده خوب حرارت کافی دارد
  • باید دارای ماندگاری بالایی باشد. معمولا زغال فشرده ای که شامل پوست گردو هم در فرمول تولیدش باشد، ماندگاری خوبی دارد
  • زغال فشرده خوب نباید به سرعت خاکستر شود ، و نیازی هم به باد زدن برای روشن ماندن نداشته باشد

زغال فشرده قلیون

عوامل موثر بر کیفیت زغال :

آنچه در کیفیت یک زغال خوب تاثیر دارد، به طور خلاصه به موارد زیر مربوط است :

نوع چوب مصرفی ، یا نوع خاک اره و مرغوبیت آن برای تولید زغال

میزان رطوبت چوب یا خاک اره

تازه بودن چوب یا خاک اره

اندازه چوب های بریده شده

کوره ای که برای تهیه زغال استفاده می شود . برای زغال های فشرده، زغالهایی که در کوره سنتی پخته شده اند کیفیت بالاتری دارند. فرآیند پخت در کوره هر نوعی که باشد باید به طور صحیح و کامل انجام شده باشد. پخت مهمترین مرحله تولید زغال است و زغال نباید خام باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *