instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده

ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده

همان طور که می دانید و اطلاع دارید هر مکانی و هر شغلی خطرات زیادی به همراه دارد. و همچنین هر شغلی نیاز به رعایت کردن موارد ایمنی دارد تا خود و کارکنان را از آسیب دور کند. در محیط کار باید حتما موارد ایمنی را جدی بگیریم تا اتفاق ناگواری برای فردی پیش نیاید. حفظ و رعایت ایمنی یک اصل مهم در هر شغل و مکانی می باشد ، به خصوص کار در کارگاه های زغال فشرده که هم سخت و هم خطرناک می باشد .

ایمنی و مراقبت در کارگاه‌های تولید زغال فشرده جایگاه‌ بسیار مهم و پر اهیمتی دارد ، ولی متأسفانه همه شاهد این مشکل هستیم که تعداد زیادی از کارگاه‌ها حتی کارگاه‌های حرفه‌ای هم به نکات ایمنی اهمیت نمی دهند و توجه چندانی به این نکات ندارند . نکات خیلی آسان و ساده و در عین حال ضروری که از آتش سوزی و انفجار در کارگاه های تولید زغال جلوگیری می‌کند .

رعایت نکردن و عدم توجه به این نکات ضروری باعث آسیب رسیدن به جان و مال کارکنان می شود . از شما این خواهش را داریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. اگر این مشکلات در کارگاه شما هم وجود دارد، برای رفع آن مشکل فورا اقدام کنید. برای ایمنی کارگاه تولید زغال فشرده حتما این نکات را رعایت و به آن توجه کنید.

باز کردن ترموکوپل آنالوک مشعل

اولین موضوع هنگامی که دارند کوره جهنمی را می‌سازند یا دارند مشعل کوره را نصب می‌کنند. متأسفانه ترموکوپل آنالوک مشعل را باز می‌کنند، بر داشتن ترموکوپل آنالوک موجب قطع شدن برق می‌شود . این کار باعث می‌شود که نتواند به طور اتوماتیک گاز را قطع کند و گاز همچنان وارد کوره جهنمی کارگاه می شود. نتیجه ی این سهل انگاری می تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود .

اگر ترموکوپل شما هم مشعل دارای آنالوک نمی باشد یا آن را باز کرده اید، حتماً یک مشعل‌کار حرفه ای بیاورید و یک ترموکوپل آنالوک بر روی مشعلتان نصب کنید. هنگامی که برق قطع شد ترموکوپل، گاز را به صورت خودکار قطع می کند .

موقعی که زغال را از کوره خارج کردید، تا هنگامی که کاملاً خنک نشده است نباید آن را بسته بندی کنید . اول از همه به طور جدا گانه زغال ها را پخش کنید تا به آرامی خنک شود و دوم این که برای بسته‌بندی زغال از خنک بودن آن کاملا مطمعن شوید .

نداشتن و عدم تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در خط تولید

اصلاً موضوع آتش‌سوزی و  انفجار و ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتما به آن توجه کنید ، حتماً حداقل دو کپسول آتش نشانی بسیار خوب و بزرگ در کارگاه خود قرار دهید ، تاکارگاه زغال فشرده ایمنی داشته باشید. پیشنهاد ما این می باشد که از کپسول‌های کف استفاده کنید ؛ هم اثرگذاری آن بیشتر می باشد و هم آلودگی کمتری در زمان استفاده دارد .

برنامه‌های ایمنی و مهار آتش

یک برنامه ایمنی و مهار آتش مناسب باید با جزئیات طراحی شود و به آسانی در دسترس همه کارگران کارگاه و هر فردی که ممکن است نیاز به دانستن این  اطلاعات در محل کار داشته باشد، قرار بگیرد :

برای طراحی کردن یک برنامه ی دقیق و کامل باید موارد زیر را رعایت کنید :

  • درهای اضطراری باید به راحتی باز و بسته شوند .
  • تعداد مناسب خروجی اضطراری برای تمامی افراد موجود در کارگاه که بتوانند سریعاً از آن مکان خارج شوند .
  • فعال شدن روشنایی اضطراری در صورت نیاز به خاموش شدن برق کملا ضروری می باشد .
  • موانع را در مسیرهای گذر منتهی به همه مسیرهای فرار رفع کنید و هیچ گونه مانعی در این راه‌ها باقی نگذارید .
  • یک محل ملاقات ایمن که به اندازه کافی دور از ساختمان است برای استقرار کارگران در نظر گرفته شود .
  • مسیرهای خروج اضطراری به صورت کامل و واضح معین شده است که سریع ترین و مستقیم‌ترین خروج از ساختمان را فراهم می‌کند.

بسیار مهم می باشد که اطمینان حاصل شود تمامی سیستم‌های آتش‌نشانی و اخطار کاملاً کاربردی می باشند  و تجهیزات و امکانات مناسب آتش‌نشانی به صورت اصولی و درست نصب، آزمایش و نگهداری می‌شوند، تا در صورت به وجود آمدن آتش‌سوزی از آن ها استفاده شود. کلیه کارگران باید درباره ی خطرات آتش‌سوزی آموزش ببینند و آگاهی لازم را داشته باشند.

نکات مهم در مورد ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده :

  • حتماً بررسی کنید ترموکوپل مشعل‌ها وصل و فعال باشند، تا اگر برق قطع شد. حتماً بدون نیاز به برق به طور اتوماتیک گاز را قطع کند.
  • برای ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده حتماً لوازم و تجهیزات اطفاء حریق حداقل ۲ عدد کپسول اطفاء حریق بزرگ در کارگاه وجود داشته باشد، چیزی که شاید کمتر در کارگاه‌ها وجود دارد و به اُمید خاموش کردن آتش با آب نباشید .
  • به فاصله زمانی خنک کردن زغال‌ ها حتما توجه لازم را داشته باشید.
  • محل دپو مواد اولیه و خط تولید فاصله زیادی داشته باشد تا در صورت بروز مشکلی در خط تولید به وجود نیآورد.
  • بخش دپو و بسته بندی زغال هم از سایر فضاها فاصله داشته باشد، در صورت امکان عملیات بسته بندی در سالن دیگه‌ای انجام گیرد .

از شما خواهش می‌کنم موارد ایمنی در کارگاه تولید زغال  را کاملا جدی بگیرید و به آن توجه لازم را داشته باشید ، حتی در حرفه‌ای ترین کارگاه‌ها عدم رعایت این نکات متأسفانه باعث به وجود آمدن اتفاقات بسیار بد و جبران ناپذیری می باشد . عدم رعایت نکات ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده هم از نظر جانی و هم از نظر مالی شما را تحت خطر قرار می‌دهد. این را به خاطر بسپارید که در صنعت رعایت نکات ایمنی در اولویت قرار دارد.

امیدواریم که به این نکات مهم و ضروری کاملا توجه داشته باشید ، تا دچار به وجود آمدن اتفاق بدی نشوید و با رعایت ایمنی در کارگاه تولید زغال فشرده امنیت را برای خود بخرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *