instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

کوره سنتی بهتر است یا کوره صنعتی؟

کوره سنتی کوره صنعتی

کوره سنتی و صنعتی چه تفاوتی دارند ؟

برای تولید زغال فشرده چه نیازی به کوره است؟ کوره سنتی و کوره صنعتی چه تفاوتی دارند؟ کدامیک بهتر است و روش کار آن ها چیست؟

در ادامه به بررسی موارد گفته شده و پاسخ به آن ها می پردازیم و تفاوت کوره سنتی و صنعتی را بیان می کنیم.

با ما همراه باشید.

 

نقش کوره در فرآیند تولید زغال چیست؟

زغال فشرده یا همان زغال قالبی فرآورده ای است که از مواد ضایعاتی چوبی طی مراحلی در خط تولید ساخته می شوند.

مواد اولیه که اصلی ترین آن خاک اره است با دیگر مواد ترکیب شده و فشرده شود به طوری که به صورت جسمی مستحکم و قالبی شود. این فرآیند در خط تولید و در دستگاه زغال ساز انجام می شود، اما چنین زغالی خام است ، که در واقع برکیت یا زغال خام خوانده می شود.

برای این که بریکت به زغال قابل مصرف تبدیل شود باید پخته شود . نقش کوره در اینجا عملی می شود و به کار می آید.

کوره سنتی کوره صنعتی

انواع کوره زغال فشرده کدام اند؟

سازندگان زغال فشرده از دو نوع مختلف کوره برای پخت زغال استفاده می کنند ، که نوع کوره تاثیر زیادی در کیفیت و سرعت تولید زغال دارد.

کوره سنتی :

ساخت کوره ها به روش سنتی یعنی با استفاده از مصالح بنایی چون آجر و کاه گل یکی از روش های فراهم کردن کوره زغال فشرده است.

در واقع گرچه زغال فشرده فرآورده ای صنعتی و نوین است، اما بخش پخت آن به روش سنتی بهتر هم هست و به دلیل کیفیت بهتر چنین زغالی ، کوره های سنتی حتی بیشتر از نوع دوم که صنعتی است رواج دارند.

کوره سنتی ساخته شده از مصالح ساختمانی است که باید دارای ابعاد و استاندارد هایی در طراحی باشد. بنابراین گرچه ساخت کوره به نظر ساده می رسد، اما سازنده باید در ساخت کوره مخصوص زغال ماهر باشد تا مشکلی در تهیه زغال به وجود نیاید.

کوره سنتی کوره صنعتی

 

کوره صنعتی :

نوع دیگری از کوره ها برای تهیه زغال فشرده ،کوره صنعتی است که همانطور که از نام آن مشخص است، دستگاهی صنعتی است.

در واقع کوره صنعتی اتاقکی مکعبی شکل در ابعاد و اندازه های مختلف است که حرارتی غیرمستقیم برای پخته شدن بریکت ها و تشکیل زغال به وجود می آورد.

کوره های صنعتی بیشتر در خط تولید هایی استفاده می شوند که دستگاه زغال ساز یا اکسترودر گیرباکسی دارند، چرا که در دستگاه گیرباکسی که از پوست گردو استفاده نمی شود، پخت زغال با کوره سنتی انجام نمی شود.

 

کدام یک بهتر است؟ کوره سنتی یا کوره صنعتی؟

تا به اینجا با انواع کوره ها آشنا شدیم و دانستیم که از چه نوع کوره هایی می توانیم استفاده کنیم، اما سوال اصلی این است که کدام یک بهتر است و کدام نوع کوره را برای خط تولید خود انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید عملکرد و هم چنین ویژگی های انواع کوره زغال فشرده را بررسی کنیم.

عملکرد کوره زغال سنتی:

در کوره سنتی زغال ها با چیده شدن روی پالت یا واگن ها به درون کوره برده می شوند و دهانه و اطراف کوره با استفاده از ملات گل گرفته می شود .

سپس با استفاده از مشعل کوره روشن می شود و زغال ها شعله ور می شوند.

برای روشن شدن نیازی به سوخت نیست و شعله اولیه کافی است.

با آتش گرفتن بریکت ها، با گذشت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بریکت ها پخته شده و تبدیل به زغال فشرده می شوند که با قرار گیری پالت خفه کن روی پالت زغال ها خارج می شوند.

ظرفیت کوره سنتی می تواند متغیر باشد.

کوره سنتی

عملکرد کوره زغال فشرده صنعتی:

در کوره صنعتی پس از قرار گیری زغال های خام در کوره ، کوره به وسیله ی حرارتی که از جریان برق به وجود می آید گرم می شود. میزان حرارت با استفاده از کنترل قابل تنظیم است.

زغال ها در کوره صنعتی به در شرایط خلاء با استفاده از حرارتی که تولید شده داغ شده و پخته می شوند. ظرفیت و اندازه کوره صنعتی می تواند متفاوت باشد.

 

تفاوت ها و ویژگی های کوره سنتی و صنعتی

مهم ترین تفاوت و مزیت کوره سنتی با صنعتی  در این است که زغالی که در کوره سنتی پخته شده کیفیت بسیار بالاتری دارد. دلیل ان هم این است که تحت حرارت مستقیم پخته شده و در واقع پخت کامل تر است.

در کوره صنعتی به دلیل شرایط خلاء و حرارت غیرمستقیم ،تمامی گازهای موجود در زغال خارج نمی شود ، بنابراین زغال تولید شده دارای گاز و بو است.

ساخت کوره سنتی ارزان تر از خرید کوره های صنعتی می شود. ضمن اینکه نیازی به سوخت یا انرژی هم ندارد و از جهت مصرف و تعمیرات و نگهداری هم هزینه بسیار کمتری دارد.

زغالی که در کوره سنتی پخته شده به دلیل کیفیت بالاتر، قیمت بالاتری هم در بازار دارد.

از سوی دیگر اما سرعت پخت در کوره صنعتی بسیار بالاتر است و در یک زمان ، زغال بیشتری در کوره صنعتی به وجود می آید.

دیگر مزیت نیز این است که نیازی به سر زدن به کوره نیست و کوره به طور خودکار فرآیند پخت را انجام میدهد. داشتن دکمه های کنترلی و قابل تنظیم بودن میزان حرارت و دیگر عملکردها هم در کوره صنعتی قابل اجراست که در کوره سنتی نیست.

 

زغال در کوره زغال فشرده

پالت زغال کوره

کوره سنتی و صنعتی : نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده، کوره های سنتی با وجود نحوه کار ساده تر و بدون فناوری خاص ، زغال بهتری را تولید می کنند و که هم برای تولید کننده و هم مشتری بهتر است.

توجه کنید که اگر از اکسترودر گیرباکسی استفاده می کنید ، زغال به دلیل نبود پوست گردو و خاک زغال ، و فشرده سازی متفاوت ، باید در کوره صنعتی پخته شود.

توصیه ما در هات زغال ، به عنوان یکی از تولیدکنندگان زغال فشرده و سازنده دستگاه ها با سالها تجربه این است که اگر زغال فشرده تولید می کنید، کوره سنتی مناسب تر است،

اما برای تهیه زغال لیمو، زغال مرکبات ، و زغال های سنتی ، کوره صنعتی می تواند مفید تر و کار راه انداز تر باشد، چراکه نیازی به گازگیری نیست.

بنبابراین ، باید گفت که هر یک از انواع کوره با داشتن ویژگی های خاص خود، می تواند برای نیازی خاص بهتر باشد. 

 

اگر تولید کننده هستید شما از چه نوع کوره ای استفاده میکنید و نظرتان راجع به انواع کوره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *