instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

فرمول ساخت زغال فشرده | ذغال چینی

مواد اولیه

هر محصول تولیدی دارای روشی خاص برای به دست آوردن است که در واقع بدان فرمول ساخت می گویند. فرمول ساخت دستور العملی ثابت است که باید به بهینه ترین و مناسب ترین شکل مناسب به دست آید تا همیشه به صورت مطلوب قابل استفاده باشد. در این مقاله قصد داریم درباره فرمول ساخت زغال چینی یا همان زغال فشرده ، که فرآورده ای ساخته شده از مواد ضایعاتی است صحبت کنیم.

در فرمول ساخت زغال چینی از ریز ترین ضایعات چوب (خاک اره) که ارزان قیمت و دور ریختنی هستند استفاده می کنند که  باعث جلوگیری از قطع درختان و نیز نگهداری جنگلهای طبیعی می شود.

از زغال فشرده برای تولید انرژی و گرما استفاده می شود که ارزش حرارتی بالایی دارد. برای تهیه کردن این نوع زغال (قالبی) که درصد بالایی از آن تهیه شده از خاک زغال میباشد، خاک اره و خاک کک یا مخلوطی از آنها نیز در آن بکار می رود.

فرمول ساخت زغال چینی

انواع فرمول ساخت زغال فشرده | ذغال چینی

وقتی صحبت از فرمول ساخت محصولی می شود، به این معنا است که چندین ماده برای ساخت آن استفاده می شود. در مورد زغال فشرده نیز فرمول های متفاوتی وجود دارد.

فرمول خاک اره و چسب

برای مثال در  یکی از فرمول های ساخت زغال فشرده ابتدا زغال چوب را توسط آسیابهای مخصوص به شکل پودر شده درآورده که در برخی از کارخانه جات از ترکیب این ماده با چسب شیمیایی و مواد افزودنی دیگر استفاده می شود که اکثر این چسبها به صورت برجسته می باشند مانند آهک ، سیمان و مواد معدنی دیگر …

در مرحله ی بعد تمام مواد و مخلوط بدست آمده را بر اثر فشار بالا بصورت فشرده در آورده و با استفاده از دستگاه قالب زن به شکلها و اندازه های مختلف قالب می زنند. شکل زغال های چینی معمولا بصورت مکعبی شکل یا استوانه ای و یا تخم مرغی است و ابعاد آنها معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر می باشد.

این چنین زغال فشرده ای مرغوبیت چندانی ندارد و وجود چسب ها در آن، آن را بی کیفیت می کند.

فرمول خاک اره

یک فرمول دیگر این است که فقط از خاک اره برای ساخت استفاده می کنند که در چنین فرمولی باید از دستگاه اکسترودر گیربکسی که قدرت فشرده سازی بسیاری دارد استفاده کرد. در این فرمول نیز به دلیل استفاده از اکسترودر گیرباکسی ، هم سرعت تولید پایین است و هم به دلیل این که فشرده سازی زیادی انجام شده باید حتما از کوره صنعتی برای پخت استفاده کرد، که در نتیجه فرآیند گازگیری و کربن گیری به صورت کامل انجام نمی شود.

از مزایای این روش کم بودن هزینه مواد اولیه است، اما هم سرعت تولید پایین است و هم بهترین کیفیت حاصل نمی شود.

فرمول زغال حبه ای :

نوع دیگری از زغال فشرده زغال حبه ای است، که در این نوع زغال تنها از خاک زغال یا کربن استفاده می شود. ۹۰ درصد این فرمول را خاک زغال تشکیل میدهد و ۲۰ درصد باقی مانده را مواد نانو ، آب و نشاسته گیاهی .

دستگاه سازنده نیز با دیگر انواع متفاوت است ، که با دریافت خاک زغال ، آن را به صورت قالبی بیرون می دهد که باید به اتاق گرم برده شود و تبدیل به زغال شود.

کامل ترین فرمول ساخت زغال فشرده :

بهترین فرمول برای تهیه زغال فشرده یا زغال چینی ، فرمولی است که در آن از خاک اره ، پوست گردو و خاک زغال استفاده می شود .

 در این فرمول زغال فشرده که در گروه  تولیدی هات زغال نیز به کار می رود، از هیچ گونه چسبی استفاده  نمی کنند که از میزان کربن زغال و مضرات آن کاسته شده و این از مزایای مجموعه ی هات زغال نسبت به سایر برندها می باشد.

پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از این فرمول و داشتن بهترین کیفیت زغال فشرده است.

در این فرمول از دستگاه اکسترودر تسمه ای استفاده می شود که سرعت تولید بالایی دارد. از کوره های سنتی نیز برای پخت استفاده می شود که چون حرارتی مستقیم دارند، به خوبی فرآیند پخت ، گازگیری و کربنازیسیون در آن انجام می شود.

نتیجه داشتن بهترین کیفیت زغال است و بنابراین بهترین فرمول ساخت زغال فشرده ، همین فرمول که هم کیفیت خوبی را حاصل می کند و هم سرعت تولید خوبی دارد.

گروه هات زغال با توجه به تجربه ی طولانی مدت در زمینه ی تولید زغال فشرده و همچنین با به کارگیری از نیروهای با تجربه و فعال  و استفاده از تجهیزات و دستگاه های با کیفیت و معتبر در جهت جلب رضایتمندی بیشتر مشتریان خود فعالیت دارد و تا کنون سعی نموده تا زغال فشرده با کیفیت ارائه دهد.

پالت زغال فشرده

مواد اولیه در فرمول ساخت زغال فشرده

در ادامه در مورد فرمولی که گفته شد یعنی ترکیب خاک اره، پوست گردو و خاک زغال صحبت می کنیم و در مورد هر یک از مواد سازنده آن توضیح می دهیم.

در این فرمول تقریبا ۸۵ درصد از خاک اره ، ۱۰ درصد از پوست گردو، و ۵ درصد از خاک زغال استفاده می کنیم.

البته این مقادیر در فرمول های سازندگان مختلف می تواند کمی متفاوت باشد، مثلا از خاک اره به صورت ۸۰ درصدی استفاده کرد.

به دست آوردن بهترین فرمول و میزان دقیق مواد اولیه، تا حد زیادی تجربی بوده و به نحوه تولید شما بستگی دارد.

با گذشت مدتی تولید و به کار گیری روش ها به فرمول ساخت زغال چینی ایده ال خود خواهید رسید.

فرمول ساخت زغال چینی

خاک اره :

خاک اره اصلی ترین جزء از فرمول ساخت ذغال چینی است . خاک اره خود انواع مختلفی دارد که جنس و کیفیت آن در فرمول موثر است.

دیگر فاکتورهایی که از خاک اره مورد اهمیت اند، رطوبت آن ، اندازه دانه ها خاک اره و تازه بودن آن هستند.

خاک اره باید به خوبی توسط دستگاه سرند الک شده، و سپس در دستگاه یا خط خشک کن رطوبت زدایی شود.

برای تامین خاک اره خود در هر کجای کشور و در هر زمانی با گروه هات زغال در تماس باشید.

هات زغال، کلیه خاک اره مورد نیاز شما را تامین می کند تا نگرانی ای از بابت تامین مواد اولیه نداشته باشید.

پوست گردو :

دیگر ماده اولیه که در فرمول ساخت ذغال فشرده استفاده می شود، پوست گردو است.

پوست گردو به دلیل چربی طبیعی اش موجب می شود تا زغال تولید شده بسیار بهتر و در مدت بیشتری بسوزد، و در واقع ماندگاری ذغال را افزایش می دهد.

پوست گردو باید حتما آسیاب شود و سپس سرند شود.

هرچه پوست گردو تازه تر باشد ، زغال نیز با کیفیت تر است.

پوست گردو

خاک زغال

خاک زغال یا خاک کربن نیز یک جزء دیگر از فرمول ساخت ذغال چینی است ، که البته به میزان کمتری از دو ماده دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

خاک کربن هم موجب ایجاد اصطکاک در دستگاه زغال ساز می شود، و هم منافذ و ترک های بریکت زغال را پر می کند.

خاک زغال

عنصر کربن ….

کربن  یا carbon به معنی چوب زغال که نوعی عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۶ و نشان  C در جدول تناوبی عناصر است. این عنصر که توسط انسان های ما قبل از تاریخ کشف شده است ،بسیار با ارزش بوده و زغال چوب از مشتقات عنصر کربن بدست می اید.

 

مزایای فرمول سه جزئی

این فرمول به دلیل تولید بهترین کیفیت زغال فشرده، ضمن هزینه مناسب آن کامل ترین فرمول ساخت زغال فشرده گفته شد.

از مزایای این فرمول می توان به امکان استفاده از کوره سنتی اشاره کرد، که هم موجب بالا بردن کیفیت تولید ذغال می شود، و هم ساخت و نگهداری از آن کم هزینه تر از کوره های صنعتی است.

در دیگر فرمول ها ممکن است از چسب استفاده شود، که این به کیفیت ذغال صدمه می زند. در این فرمول سه جزئی اما (خاک اره، پوست گردو و خاک زغال) نیازی به استفاده از هیچ چسبی نیست و این هم هزینه ها را کاهش می دهد هم به کیفیت زغال لطمه نمی زند.

سرعت تولید نیز در این فرمول به دلیل استفاده از دستگاه اکسترودر تسمه ای بالاست که خود برای تولید کننده مزیت است.

 

روش های تهیه زغال فشرده | ذغال چینی

به طور کلی برای تهیه و تولید زغال چینی در سطح جهان  از دو روش سنتی و مکانیزه استفاده می شود که به طور مختصر به این دو روش می پردازیم.

تهیه ی ذغال به روش  قدیمی (سنتی )

برای تولید زغال در روش سنتی، ابتدا شاخه های ریز درختان را جمع آوری کرده و آنها را آتش می زنند که با متصاعد شدن گاز شیمیایی باعث آلودگی زیست محیطی می شود که این کار را بصورت محیط سربسته در کوره  هم انجام می دهند که از شرایط بهتری نسبت به فضای آزاد برخوردار است.

تهیه ی ذغال به روش  جدید (مکانیزه)

در فرمول ساخت زغال چینی به روش مکانیزه ابتدا چوبها را به وسیله ی دستگاه های مخصوص خرد کرده و سپس با دستگاه تسمه ی نقاله به کوره ی پخت منتقل می کنند. در این روش به جای قطع شاخه ها و تنه درختان، از شاخه های بریده شده ضایعاتی استفاده می شود، و یا خاک اره حاصل از دیگر صنایع چوبی که دور ریز است به کار گرفته می شود.

در گام بعدی زغال ها را آسیاب نموده و در حوضچه های مخصوص شستشو می دهند و بعد از خشک شدن زغالها و مواد آسیاب شده آنها را قالب گیری و به وسیله ی دستگاه پرس ( اکسترودر) وبا فشار زیاد آنها را پرس کرده و در نهایت به وسیله ی دستگاه برش به شکلها و اندازه های گوناگون برش داده و آماده می کنند.

 

 

8 پاسخ به “فرمول ساخت زغال فشرده | ذغال چینی”

  1. قیمت دستگاه زغال چینی در این وبسایت مناسب ترین بود

  2. سایتتون عالی واقعا انگار دارید داستان یه بازیو توضیح میدید انقدر روان و واضح
    ممنونم ازتون

  3. سلام و ممنون از اطلاعات خوبتون و چند وقتی هست که وارد کار تولید زغال فشرده و کلا زغال بازی شدم . راضی هم هستم ممنونم از مقاله خوب شما

  4. مقدم گفت:

    با سلام ما شرکت بازرگانی در زمینه ذغال هستیم خواستم بپرسم شما ذغال هم تولید می کنید؟ ما اگر امکان داشته باشد با شما کار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *