instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

راه اندازی خط تولید زغال فشرده در شهر بردسکن استان خراسان رضوی

با فرایند تولید زغال فشرده آشنا شویم

برای تولید زغال فشرده علاوه بر مواد اولیه که شامل خاک اره، پوست گردو و خاک زغال هستند، به چند دستگاه صنعتی نیاز است که به ترتیب بریکت ها (زغال خام) تهیه شده و سپس تبدیل به محصول نهایی یعنی زغال فشرده شوند.

اولین دستگاه خط تولید آسیاب یا کراشر است. این دستگاه پوست گردوها را خرد می کند چرا که مواد اولیه باید بصورت تقریبا پودری به مراحل بعد برسند. پس از کراشر، دستگاه سرند مواد اولیه را به نوعی الک می کند تا ناخالصی ها یا احتمالا مواد درشت از آن جدا شوند. سپس می بایست در خط خشک کن رطوبت مواد اولیه را کاهش داد.رطوبت زیاد می تواند باعث سست شدن بریکت ها شود.در مرحله بعد مواد اولیه با هم مخلوط شده و به دستگاه اکسترودر که از مهم ترین تجهیزات خط تولید است فرستاده می شوند. این دستگاه مواد اولیه را به بریکت یا زغال فشرده خام تبدیل می کند. البته بریکت خام نیز پیش از زغال شدن، برای مصارف گرمایشی مانند شومینه قابل استفاده و فروش هستند.

آخرین گام : پخت بریکت ها در کوره

پس از فشرده سازی، مواد اولیه در پالت چیده شده و راهی کوره می شوند تا پخته شده و تبدیل به زغال شوند. این فرایند بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول خواهد کشید و پس از خارج کردن پالت از کوره، پالت خفه کن زغال ها را خاموش و سرد خواهد کرد. تا اینجای کار زغال فشرده آماده است اما می توان برای فروش راحت تر و بسته بندی مستقیم محصولات، از دستگاهی به نام اسلایسر در خط تولید استفاده کرد که زغال ها را برش داده و آماده مصرف می کنند.

پالت زغال فشرده

راه اندازی خط تولید زغال فشرده را می توان کسب و کاری پر رونق دانست که با سرمایه ای اندک نیز قابل اجراست. شما می توانید توسط شرکت هات زغال تمام دستگاه های مورد نیاز و مواد اولیه برای تولید زغال فشرده در شهر بردسکن را خریداری کنید. هات زغال علاوه بر آموزش های لازم به شما، محصولات تولید شده توسط شما را نیز خریداری می کند.

 

شهر بردسکن در استان خراسان رضوی

بردسکن شهری با مساحت ۷۶۶۴ کیلومتر مربع و مرکز شهرستان بردسکن است که در استان خراسانی رضوی قرار دارد. این شهر در گذشته به عنوان گذرگاهی بسیار مهم برای تجار خراسان بوده است. بردسکن مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ در حدود ۲۹ هزار سکنه دارد. بردسکن از سمت شرق با شهرستان خلیل آباد، از شمال با شهرستان کوهسرخ از جنوب با طبس و از غرب با شهرستان شاهرود همسایه است. بردسکن دارای اقلیمی کوهپایه ای در شمال و جلگه در جنوب و همچنین بخشی نمک زاری است.

پیشینه

پیدایش بردسکن به عنوان شهر را می توان در دوره سلجوقیان دانست هرچند که شواهدی از آبادی این ناحیه تا هزاره اول پیش از میلاد نیز یافت شده است. در زمان حمله مغل ها، بردسکن تا مدت ها تحت سلطه این قوم بود تا اینکه توسط نادرشاه افشار از نفوذ آنان کاسته شد و شهر به آرامش نسبی رسید که تا دوران قاجار ادامه داشت.

آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی

بردسکن را می توان از غنی ترین شهر های ایران با حدود ۱۱۲ بناهای تاریخی دانست. قدیمی ترین این آثار به دوران سلجوقیان می رسند و آثار فراوانی هم از دوران قاجاریه در این شهر وجود دارند.

برج علی آباد

این برج که به کشمر نیز معروف است در نزدیکی روستای علی آباد کشمر قرار دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری یعنی دوره سلجوقیان می رسد. اعتقاد بر این است که این برج زیبا نوعی مقبره باشد ولی در صحت این نظریه اختلاف وجود دارد.

مسجد جامع کوشه

قدمت این مسجد که در نزدیکی بردسکن و روستای کوشه واقع شده است به دوره قاجار می رسد. مسجد جامع کوشه دارای ۶ شبستان با ستون هایی به ارتفاع ۱٫۶ متر است و تماما از آجر ساخته شده است. بر روی این ستون ها کتیبه های قابل توجهی حک شده که ساخت آن ها به سال ۱۲۹۴ باز می گردد. مسجد جامع روستای کوشه در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی رسیده است.

قلعه رحمانیه

این دژ یا قلعه تاریخی در بخش شهر آباد و نزدیکی روستای رحمانیه شهرستان بردسکن واقع شده و تاریخ ساخت آن به سده ۸ هجری قمری باز می گردد. ساختمان این قلعه به صورت دایره ای بوده و با توجه به بنا شدن در ارتفاعی بسیار بلند پیش بینی می شود که کاربردی نظامی داشته است. اغلب بخش های قلعه رحمانیه از خشت و کاه گل ساخته شده اند.

رباط کبودان

این بنا عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در نزدیکی روستای کبودان واقع شده است. این عمارت غالبا از سنگ و آجر ساخته شده و دارای قسمت های زیادی از جمله نمازخانه، یک ایوان بزرگ و یک حوض در میانه است. رباط کبودان خوشبختانه به تعدد مورد بازسازی قرار گرفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد.

خانه علوی

این خانه تاریخی در دوره قاجاریه و به سال ۱۲۸۹ و توسط شخصی به نام میرزا محمد علوی با مساحتی در حدود نیم هکتار بنا شده است. در ضلع شرقی خانه درب ورودی قرار دارد که به ایوانی با عرض ۲٫۷ متر و ارتفاع ۴٫۵ متر و با سقفی هلالی متصل می شود. در سقف اتاق های خانه علوی چند گنبد ساخته شده که برای آن ها بادگیر هم در نظر گرفته شده است. دور تا دور این خانه با دیوار های بلندی به طول ۵ متر محصور گشته است.

غار درونه

غار درونه که یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان بردسکن است در نزدیکی روستای درونه قرار دارد. دهانه این غار بر کوهی به همین نام (درونه) قرار گرفته که صد متر از سطح زمین بلند است و دارای قطری در حدود دو متر می باشد. تونل اصلی غار در حدود ۱۰ متر عمق دارد که در میانه آن دو تونل فرعی دیگر نیز وجود دارند. فضای داخلی غار درونه به صورت یک دایره است که در میانه آن یک چشمه جریان دارد. در این محوطه تعدادی ظروف تاریخی که قدمت آن ها به قرن ششم تا هشتم هجری قمری می رسد نیز کشف شده است.

 

قلعه دختر درونه

این قلعه در نزدیک دهستان درونه و شهر بردسکن واقع شده که ساخت آن به سده ششم هجری قمری باز می گردد. قلعه درونه به شکل یک شش ضلعی نا منظم است که در پنج سطح مختلف از لحاظ ارتفاع بنا شده است . این قلعه شش برج دارد که قطر آن ها در حدود ۷ متر می باشد و ارتفاع بلندترین آن ده متر است. قلعه دختر درونه به عنوان یک اثر ملی در سال ۱۳۸۵ به ثبت رسیده است.

آب انبار سید باقر

این آب انبار در دوره قاجاریه و با سرمایه شخصی به نام باقر موسوی ساخته شده است. قسمت بالایی آب انبار دارای دو بادگیر زیبا بر روی یک گنبد است که دارای ۲۲ پله آجری تا راس گنبد است. این دو باد گیر وظیفه هدایت هوا به داخل مخزن آب و خنک نگه داشتن آن را دارند.

بادگیر گنبد آب انبار

کفه نمکی بردسکن

این منطقه یکی از جاذبه های طبیعی شهر بردسکن و پوشیده از نمک است که در گذشته به عنوان معدن نمک مورد بهره برداری قرار داشت. کفه نمک در ۱۲ کیلومتری بردسکن واقع شده شده که وجود آن، زیبایی بسیاری به منطقه بخشیده است. در حاشیه این کفه نمکی گیاهانی شورپسند مانند سالسولا و آتریپلکس رشد می کنند که خود این گیاهان پرندگان متعددی را به منطقه جذب کرده اند. این کفه ی زیبا در سال ۱۳۹۰ به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خراسان رضوی به ثبت آثار طبیعی رسیده است.

ره آورد و صنایع دستی بردسکن

فرش های دستبافت از جمله معروف ترین صنایع دستی شهرستان بردسکن هستند که در طرح های مختلفی از جمله بلوچی، شاه عباسی، طرح محرابی و طرح های باستانی بافته می شوند. گلیم بافی، جاجیم بافی و نمد مالی و همچنین معرق کاری و نقاشی روی شیشه نیز سایر صنایع دستی شهر بردسکن هستند .

ره آورد

به غیر از صنایع دستی مانند گلیم و گیوه، بردسکن دارای محصولاتی از جمله انجیر، انار و انگور است. همچنین پسته ، زعفران و خشکبار بردسکن از کیفیت و و شهرت بسیاری برخوردار است.

پسته بردسکن

از جمله شیرینی های محلی بردسکن می توان به حلوا مغزی اشاره کرد که از شیره انگور، کنجد و گیاهی بومی به نام بیخ درست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *