instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

روش تولید زغال از خاک اره

خاک اره

 تولید زغال از خاک اره

برای تولید زغال معمولی، نیاز به چوب های انواع درختان در طبیعت بوده که چوب درخت لیمو، بوته ی انگور و بلوط، و طاق از جمله آن ها می باشد. اما برای تولید زغال فشرده، نیاز به قطع هیچ درختی نیست و این یک مزیت بسیار بزرگ می باشد. مواد اولیه برای تولید زغال قالبی (فشرده) با روش تولید زغال از خاک اره مضاف بر خاک اره که ماده اصلی است، می تواند شامل پوست گردو، یا پوست بادام و پسته، و هم چنین خاک زغال نیز باشد.

تولید ذغال به روش سنتی

برای تولید زغال با دستگاه زغال ساز با روش های قدیمی که به روش سنتی تولید زغال معروف است، می توان از دو شیوه اقدام به تهیه ی زغال نمود. در شروع کار باید میزان و اندازه ای مشخص از چوب درختان و شاخه های خشک شده را روی هم انبار کرد تا با کمبود مواد اولیه مواجه نشویم و بعد چوب ها را بسوزانیم.

شیوه ی قدیمی دیگر که با بکارگیری دستگاه تولید زغال با ماده ی اولیه ی خاک اره مورد استفاده قرار دارد بدین شکل است که چوب انبار شده را توسط دستگاه هایی به داخل یک محفظه ی گرما (کوره) مخصوصی ارسال می کنند، در نتیجه کوره را روشن کرده و دریچه ی کوره را می بندند. بنابراین چوب ها کم کم به زغال تبدیل می شوند.

تولید زغال از خاک اره

تولید زغال قالبی(فشرده) از خاک اره و مواد ضایعات چوب

درجهان امروز،با توجه به این که مصرف زغال هنوز رایج است، اما اهمیت به درختان و طبیعت نیز بیشتر شده است، از سودمندترین مشاغل تولید زغال فشرده با دستگاه زغال ساز با خاک اره است زیرا ماده ی اولیه ی آن خاک اره، پوست گردو، پوست بادام، ساقه ی گیاه نی شکر، برگ نخل، سبوس برنج یا هر نوع مواد دور ریز محصولات کشاورزی که ارزش آنها خیلی پایین است، می باشد.

مواد اولیه بسیار ارزان و کم قیمت و کالای خروجی ارزشمند و رواج بسیار خوب بازار فروش، این شغل را در مقایسه با دیگر مشاغل برتر نموده است.

پایه مواد سازنده زغال با خاک اره اما همانطور که مشخص است، خود خاک اره می باشد.

خاک اره مصارف بسیار زیادی دارد و در صنایع و کارهای زیادی از آن بهره گرفته می شود که یکی از آن ها تولید ذغال فشرده می باشد.

جنس خاک اره ای که استفاده می شود بسیار مهم است و در کیفیت زغالی که ساخته می شود تاثیر مستقیم دارد.

خاک اره می تواند در انواع مختلف از نظر اندازه، جنس و کیفیت باشد که بسته به نوع چوبی که از آن تهیه می شود هم دارد.

رطوبت خاک اره نیز مسئله مهمی است، که در خط تولید کنترل می شود.

روش های متفاوت برای تولید زغال از خاک اره

به چند روش می توان از خاک اره برای تولید زغال استفاده کرد. در واقع روش های زیادی وجود دارد که بسته به فرمول تولید زغال فشرده که هر تولید کننده ای به کار می برد متفاوت است.

یکی از روش ها ، استفاده از خاک اره به تنهایی است.

در این روش باید از دستگاه اکسترودر گیرباکسی استفاده کرد، که قدرت پرس کردن آن بالاتر است و می توان تنها از خاک اره به عنوان ماده سازنده استفاده کرد.

چنین زغالی باید در کوره صنعتی پخته شود. روش تولید این نوع زغال از نظر هزینه ارزان تر است، چرا که تنها به خاک اره نیاز است، اما کیفیت نسبت به روش های دیگر کمی پایین تر است.

استفاده از خاک اره، و دیگر ضایعات چوبی

یک روش دیگر این است که خاک اره به عنوان پایه اصلی مواد اولیه به بیشترین میزان استفاده می شود، اما چند نوع مواد دیگر، با نسبت های کمتر هم استفاده می شوند. این مواد دیگر عموما شامل پوست گردو، پوست بادام، یا پوست پسته هستند که نوعی چوب هستند.

معمولا این پوست ها به سبب چربی طبیعی که دارند ماندگاری بیشتری در زغال به وجود می آورند.

یک ماده دیگر که برخی به کار می برند و باعث بالاتر رفتن کیفیت زغال می شود، خاک زغال است.

البته مقدار استفاده از خاک زغال بسیار کمتر از دیگر مواد است و باید کنترل شده باشد.

با روش ها و متد های جدیدی که هر روزه توسط تولیدکنندگان زغال فشرده به وجود می آید، مواد مختلفی به کار گرفته می شوند، مثلا تهیه زغال از نیشکر نیز از دیگر روش های تولید زغال با خاک اره است.

 

روش تولید زغال خاک اره توسط دستگاه ها

موادی که گفتیم ، باید طی فرآیندی تبدیل به زغال شوند و مسلما تنها با سوزاندن آن ها زغال تولید نمی شود.

برای تبدیل خاک اره و دیگر مواد گفته شده به زغال، نیاز به دستگاه هایی است که در مجموع به عنوان خط تولید زغال فشرده شناخته می شوند.

این دستگاه ها هر یک عملکرد و وظیفه ای مشخص دارند.

دستگاه ها و عملکرد آن ها در تولید زغال از خاک اره :

  1. خاک اره و دیگر مواد اولیه در ابتدا باید عاری از هرگونه مواد ضایعاتی و ذرات درشت شوند،  بنابراین آن ها را به درون دستگاه سرند می برند. سرند یک الک بزرگ است که با توری هایی که دارد، مواد ضایعات و درشت را از دیگر مواد جدا می کند ، که حاصل آن موادی یک دست است.
  2. اگر از پوست گردو یا پوست بادام و غیره استفاده می کنید ، نیاز است تا آن را توسط دستگاه خرد کن یا کراشر، خرد کرده و به ذرات ریز شده تبدیل کنید.
  3. همانطور که اشاره کردیم، رطوبت خاک اره بسیار اهمیت دارد. خاک اره نه باید خشک و کهنه باشد، و نه رطوبت بالا داشته باشد، چرا که سبب آسیب رسیدن به دستگاه ها و هم چنین به مشکل خوردن تولید زغال می شود. بدین منظور، خاک اره با دستگاه های مخصوص، موسوم به خشک کن، رطوبت زدایی می شود. خشک کن می تواند دوار یا سینوسی باشد، که خود دارای تفاوت هایی هستند.
  4. پس از آن که خاک اره خشک شد، با دیگر موادی که در فرمول استفاده می شود، (خاک زغال، پوست گردو و غیره) مخلوط می شود.
  5. نوبت به مهم ترین مرحله در تولید زغال با خاک اره است، که فشرده سازی مواد به هم می باشد. این مرحله توسط دستگاهی به نام اکسترودر انجام می شود، که مواد را فشرده کرده، به حالت قالبی بیرون می دهد. این مواد به هم فشرده شده هم اکنون بریکت زغال فشرده نام دارند.
  6. بریکت ها زغال خام اند، و برای این که زغال آماده مصرف داشته باشیم، باید پخته شوند. این مرحله به وسیله کوره انجام می شود، که کوره می تواند سنتی یا صنعتی باشد.
  7. بریکت ها پس از چیده شدن روی پالت به کوره برده می شوند، و در کوره پخته شده و زغال آماده است.
  8. می توان زغال فشرده تولید شده را بسته بندی کرد، و یا پیش از آن با دستگاهی به نام دستگاه برش زغال فشرده یا اسلایسر، به قطعات کوچکتر تقسیم کرد و سپس بسته بندی و آماده عرضه در بازار کرد.

 

نکاتی در مورد تولید زغال از خاک اره :

خاک اره باید حتما تازه و مرغوب باشد در غیر این صورت کیفیت زغال پایین می آید

نباید خاک اره خشک شده تهیه کرد، بلکه باید خاک اره تازه را خود به وسیله خشک کن، رطوبت زدایی کنید

متاسفانه دیده شده که در بسیاری از خاک اره های خریداری شده، مواد زائد زیادی مانند میخ، براده های آهن و غیره وجود دارد، که وجود این مواد هم زغال تولیدی شما را زیر سوال می برد هم می تواند به دستگاه ها آسیب وارد کند. از خریداران و تامین کنندگان مطمئن و درستکار ، خاک اره خود را تهیه کنید.

ترکیب مواد با یکدیگر باید بر اساس اصول و به میزان آزمایش شده باشد و نه بیشتر یا کمتر .

اگر می خواهید تنها از خاک اره زغال تولید کنید، باید از دستگاه های گیربکسی استفاده کنید که قدرت پرس بالایی دارند، اما این دستگاه ها سرعت تولید پایین تری نسبت به دستگاه های تسمه ای دارند.

دستگاه تسمه ای مناسب برای تولید زغال با خاک اره، پوست گردو و خاک زغال است.

 

مزایای زغال فشرده خاک اره

  • نداشتن بوی بد و گاز
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی
  • نداشتن صمغ و چسب
  • نداشتن جرقه و بدون سر درد
  • دارا بودن حرارت بالا
  • وجود خاکستر بسیار کم
  • داشتن زمان بالای سوخت
  • حفظ محیط زیست با قطع نکردن درختان
  • استفاده ی آسان از زغال با ساختار و شکل منطقی

گروه هات زغال که یکی از با سابقه ترین و حرفه ترین شرکت های فعال در زمینه تولید زغال فشرده و دستگاه های آن می باشد، همواره درصدد تولید زغال فشرده مرغوب و ساخت ، نصب و راه اندازی خط تولید زغال فشرده، با بهترین طراحی و شرایط بوده و یکی از اهداف مهم آن رضایت و خشنودی متقاضیان و مشتریان از محصول مورد نظرشان می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *