instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال فشرده

آموزش تولید زغال فشرده

نیروی انسانی مورد نیاز جهت کارگاه تولید زغال فشرده

مشخص است که  هر کسب و کاری علاوه بر تامین سرمایه و تجهیزات مورد نیاز ، نیازمند نیروی انسانی نیز می باشد. منابع انسانی در واقع از مهمترین دارایی های هر شرکت و تجاری هستند که نقش بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت دارند. در این مقاله در مورد منابع و نیروی انسانی مورد نیاز برای کارگاه تولید زغال فشرده می پردازیم . همراه ما باشید.

 

منابع انسانی در کارگاه

صنعت زغال فشرده یک کار تولیدی است و همانند تمام حرفه های تولیدی، نیاز به نیرویی انسانی در کنار تجهیزات و ابزار هاست.

این که چه تعداد منابع انسانی در کارگاه تولید زغال فشرده فعالیت کنند، بسته به خط تولید شما و بزرگی کارگاه و کسب و کار دارد و می تواند کمی متفاوت باشد.

اما حداقل و برای شروع، و داشتن کارگاهی در حد معمولی، نیاز به ۳ نیروی انسانی برای کار با دستگاه هاست.

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال

اپراتور دستگاه اکسترودر :

در میان سه نیروی انسانی که گفته شد، یکی از این اشخاص باید به صورت ثابت با دستگاه اکسترودر کار کند و به عنوان اپراتور این دستگاه بر آن نظارت داشته باشد.

اپراتور دستگاه اکسترودر باید کار با آن را بلد باشد و فرمول زغال فشرده را نیز دانسته و به میزان مورد نیاز مواد اولیه اضافه کرده، و بریکت ها را بیرون بیاورد.

اپراتور دستگاه زغال ساز یا دستگاه اکسترودر ، با توجه به نقش مهمی که در تولید و کار با دستگاه اصلی دارد، باید شخصی منظم، فنی ، و با مهارت باشد.

البته توجه داشته باشید که درصورتی که شما به عنوان سرمایه گذار کارگذار نیز باشید و بخواهید در کار حضور داشته باشید، می توانید آموزش های لازم را از هات زغال به صورت رایگان برای کار با دستگاه زغالساز فرا بگیرید.

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال

اپراتور دستگاه اکسترودر

نیروهای انسانی برای دیگر دستگاه ها

دو نیروی دیگر در کارگاه حضور دارند که نقش آن ها ثابت نیست و فعالیت های آنها شامل نظارت و راه اندازی دیگر دستگاه های خط تولید است.

از این دو نیروی گفته شده، هر یک در مراحل مختلف و یا به صورت دو نفری این دو نیرو روی دستگاه های مختلف کار می کنند.

اپراتور دستگاه سرند :

یکی از دو کارگر خط تولید زغال فشرده ، در مرحله ای که نیاز است با دستگاه سرند کار می کند. به این ترتیب که مواد اولیه یعنی خاک اره، پوست گردو و خاک زغال را به نوبت داخل دستگاه سرند می ریزد، و دستگاه را روشن کرده و فرآیند سرند شدن را تا زمان اتمام نظاره می کند.

اپراتور دستگاه آسیاب :

اگر در خط تولید خود از پوست گردو نیز استفاده می کنید نیاز است تا ان را با کراشر یا خرد کن آسیاب کنید. یکی از کارگر ها این کار را انجام می دهد ، که البته این مرحله پیش از سرند کردن است.

اپراتور خط خشک کن :

رطوبت زدایی خاک اره یکی از مراحل مهم است که حتما باید پیش از رفتن مواد به اکسترودر انجام شود.

یکی از کارگرها و یا هردوی آنها، خاک اره را به دستگاه خشک کن میریزند و پس از اتمام فرایند خشک کن، مخزن آن را باز کرده ، و خاک اره را با دیگر مواد اولیه مخلوط می کنند.

کار با کوره :

مرحله پس از خشک کن ، رفتن به دستگاه اکسترودر است که در مورد آن صحبت کردیم و گفتیم که باید اپراتور مشخص به خود را داشته باشد.

مرحله پس از اکسترود کردن مواد و ساخته شدن بریکت ، قرارگیری مواد در کوره است.

در خط تولید ذغال فشرده از دو مدل کوره سنتی و صنعتی استفاده می شود.

کارگران خط تولید، بریکت ها را پس از بیرون آمدن از اکسترودر ، روی پالت می چینند. پس از آن پالت را به وسیله جک مخصوص حمل پالت، به سمت کوره می برند.

روشن کردن کوره سنتی به وسیله ی یک مشعل انجام شده، و در مورد کوره صنعتی هم به وسیله کنترل های آن است که کارگران باید از نحوه کار با آن اگاه باشند.

در مورد کوره سنتی، پس از روشن شدن کوره، درب آن را با گل و مصالح می پوشانند تا در مدت زمان مورد نظر بپزند.

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال

کارگران در حال پوشاندن درب کوره

در مورد کوره های سنتی، لازم است تا یکی از کارگران خط تولید، در مدت زمانی معین به آن سرکشی کند تا کوره خاموش نشده باشد.

پس از پخته شدن زغال ، کارگران خط تولید زغال با کمک یکدیگر پالت را بیرون  آورده، و پالت خفه کن را روی آن قرار میدهند.

پس از خاموش شدن نیز با کمک هم بار دیگر خفه کن را از پالت بر می دارند.

زغال فشرده در این مرحله آماده است.

پالت زغال فشرده و پالت خفه کن

اپراتور دستگاه برش زغال فشرده :

بعضی از کارگاه ها برای داشتن محصولی آماده تر و فروش بهتر آن  در بازار، زغال فشرده تولیدی را با دستگاه برش زغال به قطعات کوچکتر قطع می کنند.

اپراتور این دستگاه نیز یکی از کارگران خط تولید است که زغال ها را در سینی مخصوص چیده، و از تیغه می گذراند.

دستگاه برش زغال ساخت شرکت هات زغال، دارای محافظ و کاور ایمنی است تا کارگران حین کار با این دستگاه با تیغه های آن برخوردی نداشته باشند و سلامت آن ها به خطر نیفتد.

 

بسته بندی زغال فشرده :

مرحله آخر از تولید زغال، بسته بندی آن است که می تواند به دست یکی از کارگران انجام شود. پس از آن نیز بارگیری به ماشین های حمل انجام شده و زغال آماده فروش در بازار است.

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال فشرده : سرکارگر

آیا در کارگاه تولید ذغال به سرکارگر نیاز است؟ بله.

در هر کارگاه یا کارخانه ای ، نیاز است تا شخصی کارها، وظایف و مراحل را مدیریت کند تا امور با نظم و به درستی انجام شوند. در مورد کارگاه تولید زغال فشرده ، دو حالت وجود دارد :

اگر خود علاوه بر سرمایه گذاری ، کار در کارگاه را هم انجام می دهید، می توانید سرکارگری را به عهده بگیرید و بر امور کارگاه نظارت داشته باشید. در این صورت به همان حداقل ۳ نیرو ، برای یک خط تولید فعال در کارگاه نیاز دارید . (۳ کارگر به علاوه خود شما ۴ نفر)

حالت دوم، این است که شما فقط سرمایه گذار بوده و هزینه ها را تامین و مدیریت می کنید اما در کارگاه فعالیت ندارید. در این صورت نیاز است که یک نفر را نیز به عنوان سرکارگر قرار دهید، بنابراین به سه کارگر ، و یک سرکارگر (مجموعا ۴ نفر) برای یک خط تولید فعال نیاز دارید.

 

خط تولید بزرگتر = نیروی انسانی بیشتر

بدیهی است که اگر کارگاه شما بزرگتر باشد و در صدد توسعه کسب و کار خود باشید، نیاز به نیروی انسانی بیشتری هم دارید. مثلا اگر دو خط تولید فعال با دو دستگاه اکسترودر داشته باشید، نیاز به نیروی بیشتری هم برای کار با آن هاست.

 

دیگر منابع انسانی خط تولید زغال فشرده

افراد گفته شده در واقع نیروی انسانی مورد نیاز در کارگاه هستند که به صورت ثابت فعالیت دارند.

در بعضی امور دیگر نیاز است تا از متخصصان امر نیز به عنوان نیروی انسانی استفاده شود. مانند :

تعمیرکار و سرویس کار :

نیازی به حضور دائمی تعمیرکار یا سرویس کار در کارگاه شما نیست، اما باید شخص یا تیمی ماهر و با تجربه و مورد اعتماد را در این باره بشناسید تا در مواقع لزوم به دستگاه های خط تولید شما رسیدگی کند.

گروه هات زغال، علاوه بر ضمانت یک ساله تمامی دستگاه ها، خدمات و پشتیبانی آن ها را تا ۱۰ سال انجام داده و تعمیرکاری و سرویس کاری های لازم را انجام می دهد.

 

منابع انسانی دفتری :

آیا نیاز به منابع انسانی اداری و دفتری در خط تولید زغال فشرده هست؟

این مورد کاملا به ابعاد کسب و کار شما بستگی دارد.

اگر حرفه شما گسترش یابد ، نیازمند منابعی در مورد امور دفتری نیز هستید.

برای مثال، اگر در زمینه صادرات زغال فشرده فعال باشید ، نیاز به نیروهایی در زمینه مدیریت در این زمینه ، و هم چنین امور حساب و کتاب و مالی هستید.

اگر درامد  شما افزایش یافته و حرفه گسترده تری داشته باشید، برای امور مالی نیازمند مدیر مالی، حسابدار و منشی و دیگر افرادی هستید که باید امور اداری را به عهده گیرند.

 

نیروی انسانی کارگاه تولید زغال : بهداشت و ایمنی کار

در اول مقاله نیز گفتیم که منابع انسانی از مهم ترین دارایی ها و ارزش های هر شرکت یا کارگاه و کسب و کاری هستند.

بنابراین ، مراقبت از سلامت آن ها چه از نظر شرایط جسمانی و چه روحی ، از وظایف شما به عنوان مدیر یا کارگذار است ؛ چرا که این افراد نیروی جسمانی و ذهن خود را در کارگاه شما می گذرانند و سلامت و رضایت آن ها علاوه بر این که موجب راندمان کاری بالاتر می شود، یک وظیفه اخلاقی و شرعی برای شماست.

بنابراین، لازم است تا :

  • محیط کارگاه را از نظر بهداشت و ایمنی مورد بررسی قرار دهید.
  • به نیازمندی ها و خواسته های کارگران توجه کرده و با آنها در تعامل باشید.
  • ایمنی دستگاه ها را همیشه مورد بررسی قرار داده، و از اینکه خطر جانی کارگران را تهدید نکند مطمئن باشید.
  • کارگاه تولید زغال دارای مقادیری آلایندگی است که اجتناب پذیر می باشد. سعی کنید با بهره گیری از دستگاه ها پیشرفته، تهویه مناسب، و فضای کافی و مناسب ، این آلایندگی را به حداقل برسانید تا هم کارگران در سلامت باشند وهم  از نظر اداره بهداشت مورد تایید باشید.

 

به امید موفقیت شما در تولید زغال فشرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *