instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

ماردون اکسترودر زغال

ماردون سیلندر

امروزه با توجه به نیازهای افراد در استفاده از زغال، تولید کنندگان با کمک برخی از دستگاه های پیشرفته اقدام به تولید زغال فشرده می کنند. در این بین ماردون اکسترودر زغال،  یکی از قطعات صنعتی در تولید زغال فشرده محسوب می شود. مزیت های تولید زغال فشرده با کمک دستگاه های صنعتی این است که از مواد اولیه ای همچون خاک اره و پوست گردو در تولید زغال فشرده استفاده می شود. این مواد اولیه به طور فراوان در طبیعت یافت می شوند و نیاز به هزینه اضافی برای تامین مواد اولیه در تولید زغال های قالب بندی شده نیست. از دیگر مزیت های تولید زغال این است که نیاز به بریدن درختان جنگلی برای تامین مواد اولیه نیست و می توان با استفاده از مواد اولیه ای همچون خاک اره زغال های فشرده ای با کیفیتی تولید کرد.

زغال های قالب گیری شده که با کمک ماردون اکسترودر تولید می شوند استحکام بالایی دارند و حتی کیفیت آنها از زغال های سنتی نیز بالاتر است. استفاده از این روش مقرون به صرفه تر است به این خاطر که می توان مواد اولیه زغال ها را از مواد اولیه و ارزانی همچون خاک اره، پوست گردو و….. تامین کرد. ماردون اکسترودر یکی از تجهیزات مهم صنعتی جهت تولید زغال های با کیفیت محسوب می شود. با استفاده از این دستگاه می توان زغال های با کیفیتی در حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ کیلو با استفاده از بریکت های ارزان تولید کرد.

ما در این مقاله به معرفی این دستگاه می پردازیم و در پیرامون این محتوا موضوعاتی از قبیل ویژگیها و نحوه عملکرد دستگاه ماردون اکسترودر زغال را مورد بررسی قرار خواهیم داد پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید؛

ماردون اکسترودر زغال

نوعی از دستگاه های صنعتی گروه هات زغال است که به عنوان مرکز خط تولید زغال فشرده شناخته شده است. ماردون اکسترودر زغال جهت تولید زغال فشرده از مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین صنعتی اصلی ترین دستگاه خط تولید زغال محسوب می شود.

جهت تولید زغال بوسیله ی این دستگاه باید مقدار خاک اره کمتر از سه میلی متر باشد. اگر این مقدار بیش از این باشد، نیاز به ماشین صنعتی آسیاب چکشی جهت پودر کردن خواهید داشت.

مقدار درصد رطوبت خاک اره نکته مهمی است که این اندازه باید در محدوده ی بین ۸% الی ۱۲% در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید در صورت بیشتر بودن مقدار رطوبت، باید با بکارگیری دستگاه خشک کن، رطوبت را به طور قابل توجهی کاهش داد.

دو مطلب مذکور سبب ایجاد استحکام زغال و پودر نشدن زغال در زمان حمل و نقل و جابجایی می شود. از خصوصیات مهم این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1.  قابلیت توانایی فشرده سازی بالا
  2.  ایجاد استحکام بالا برای بریکت تولیدی
  3. ایجاد بافت مولکولی یکسان در بریکت تولیدی

اجزای تشکیل دهنده ماردون الکسترودر زغال

زاویه پیچ، گام پیچ، قطر مارپیچ، عمق کانال، درجه لقی، عرض پره‌ ها، عرض کانال از جمله اجزای تشکیل دهنده ماردون الکسترود زغال هستند که همه این اجزا در کنار هم موجب تولید یک زغال با کیفیت در صنعت می شوند، در ادامه با ما همراه شوید تا هر کدام از این اجزا را شرح دهیم؛

قطر مارپیچ:

قطر درونی سطح صفر مارپیچ در واقع همان قطر مارپیچ به حساب می آید که همین قطر تاثیر بسزایی در روند تولید زغال دارد.

زاویه پیچ:

صفحه عمود بر محور پیچ و راستای پره ها در واقع یک زاویه ای را در ماردون اکسترود می سازد که به نام زاویه پیچ نامگذاری شده است. در زمان کار با ماردون اکسترود طوری این دستگاه می چرخد مثل اینکه پیچ آن در حال باز شدن است.

گام پیچ:

در ماردون اکسترود فاصله محوری بین پره ها گام پیچ گفته می شود. این فاصله محوری بین دو پیچ در ماردون اکسترود یک فاصله خالی را ایجاد می کند.

عمق کانال

بین سطح داخلی سیلندر و سطح صف مارپیچ فاصله ای وجود دارد که عمق کانال گفته می شود. عمق کانال در همه سوح یکسان نیست و متغییر می باشد.

درجه لقی:

فاصله بین سطح پره و جداره داخلی سیلندر یک زاویه ای را می سازد که درجه لقی را شکل می دهد. این درجه لقی نقش قابل توجهی دارد و  موجب یک جریان برگشتی در ماردون می شود.جریان برگشتی در ماردون نیز موجب مخلوط شدن مواد در ماردون می شود.

عرض پره‌ ها:

ابتدا تا انتهای لبه های پره ها دارای یک فاصله محوری است که عرض پره ها گفته می شود.

عرض کانال:

در ماردون اکسترود زغال،پره ها طوری کنار هم قرار می گیرند که فاصله عمودی بین آنها ایجاد می شود که به این فاصله عمودی بین پره ها، عرض کانال گفته می شود.

سیلندر ماردون تولید زغال چیست؟

در ماشین آلات اکسترودر از سیلندر ماردون جهت مخلوط و میکس کردن مواد اولیه زغال استفاده می شود. علاوه بر این برای انتقال حرارت و پخت مواد در ماشین آلات اکسترودر از سیلندر ماردون استفاده می شود. در واقع سیلندر ماردون از سیلندر و ماردون تشکیل شده است که در ماشین آلات اکسترودر کارآیی بالایی دارد و بسته به مواد اولیه ای که استفاده می شود در ماشین اکسترودر یک الی دو تا از سیلندر ماردون به کار برده می شود.

شکل ظاهری سیلندر ماردون

همان طور که در متن بالا گفته شده؛ از نظر ظاهری ماردون شکل مارپیچی دارد و سیلندر استوانه ای شکل بوده که از جنس فولاد ساخته شده است. به طور معمول ماردون های مارپیچی شکل در سیلندرهای استوانه ای شکل قرار می گیرند و در ماشین آلات اکسترود جهت تولید زغال و گرانول سازی به کار می روند.

عوامل موثر در خرابی سیلندر ماردون تولید زغال چیست؟

هر قطعه ای در طول زمان استفاده دچار خرابی و از کار افتادگی می شود. طبیعتا سیلندر ماردون نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول زمان استفاده دچار خرابی می شود. خرابی ناشی از ساییدگی و خرابی ناشی از چسبندگی از جمله عواملی هستند که موجب خرابی سیلندر ماردون می شود. با خرابی سیلندر ماردون عملکرد ماردون و در کل موجب خرابی ماشین آلات اکسترود می شود.

ویژگی اکسترودر زغال

  اسفنجی نبودن بریکت

یک دستگاه اکسترودر مرغوب و با کیفیت، باید در هنگام کار، خروجی ماردونی یکسان و یک دست تولید نماید. اسفنجی نبودن شکل بریکت و عدم وجود ترک، هنگام خروجی ماردون از خصوصیات مهم یک دستگاه اکسترودر مطلوب می باشد.

  ایجاد بافت مولکولی در بریکت

ظاهر و زیبایی زغال تولید شده و نیز سازگاری مناسب آن در موقع مصرف از نکات مهمی است که می تواند بسیار موثر واقع شود، ایجاد بافت مولکولی در بریکت از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت به این خاطر که این بخش به میزان درصد مخلوط شدن مواد اولیه ارتباط دارد و باید در مقدار درصد رطوبت مواد اولیه ترکیب شده، به میزان فشاری که به مواد از سمت دستگاه موتور ماردون وارد می شود هم توجه داشت.

استفاده از خشک کن پیش از بارورکردن دستگاه اصلی

به طور معمول فرآیند رطوبت گیری و خشک کردن مواد اولیه پیش از عملیات فشرده کردن بریکت خام با استفاده از دستگاه تولید زغال، انجام می گیرد. این موارد باید به شکل صحیح و به درستی صورت پذیرد و همچنین میزان درصد مواد اولیه ی ورودی در دستگاه خشک کن باید تعریف شده باشد ، زیرا در غیر این صورت در بخش ایجاد فشار توسط ماردون دستگاه تولید زغال با مشکل روبرو خواهد شد.

  ایجاد فشار و کنترل نمودن دود

نظارت و کنترل دود و فرآیند فیلتر کردن آن بسیار اهمیت دارد. دستگاه اکسترودر باید از بهترین مرغوبیت و کیفیت تولید برخوردار باشد و عمل فیلتر نمودن دود حاصل از این مراحل تولید را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

نحوه عملکرد دستگاه ماردون اکسترودر در تولید زغال فشرده  به چه شکل است؟

همان طور که می دانید خاک اره از جمله مواد اولیه زغال فشرده به شمار می آید. این مواد اولیه با وارد شدن در دستگاه ماردون اکسترودر، توسط سیلندر ماردون به قسمت انتهایی این دستگاه منتقل می شود. سیلندر تعبیه شده در این دستگاه به صورت مارپیچی است به همین خاطر مواد اولیه در سیلندر به صورت مارپیچی به قسمت انتهایی دستگاه انتقال داده می شود. گرما در این دستگاه از طریق هیترها و برش مواد توسط لبه های ماردون تامین و به بقیه دستگاه منتقل می شود.

با انتقال گرما به سایر قسمت های دستگاه، مواد اولیه با حرکت مارپیچی شکل در سیلندر به تدریج گرم می شوند تا به قسمت انتهایی دستگاه منتقل می شوند. در قسمت انتهایی دستگاه عمق کانال های ماردون به طور قابل توجهی کاهش می یابد و همین امر موجب فشرده سازی مواد اولیه در درون کانالها می شود. بعد از فشرده سازی مواد اولیه نوبت به صاف کردن واد اولیه می رسد.

در دستگاه ماردون اکسترودر زغال، صافی ها جهت صاف کردن ناخالصی ها از مواد مذاب تعیبه شده اند. بعد از جداسازی ناخالصی ها از مواد مذاب توسط صافی و فیلترها نوبت به قالب گیری مواد مذاب ( مواد اولیه) می رسد. مراحل قالب گیری برای شکل دادن به مواد اولیه در دستگاه ماردون اکسترودر انجام می گیرد.

مرحله قالب گیری مواد اولیه در بخش انتهایی سیلندر انجام می گیرد تا مواد اولیه با یک استحکام مناسب در ابعاد مختلف شکل بگیرند. فیلتر و صافی یکی از اجزای اصلی در سیلندر محسوب می شود. به این خاطر که در نبود این دو اجزا در سیلندر، مواد به راحتی از قالب جدا نمی شود و قالب مسدود خواهد شد.

سخن پایانی

با پیشرفت دانش بشری در اکثر صنایع طی این سالها شاهد تولید تجهیزات و دستگاه ها ی پیشرفته و به روزی هستیم که تنها با هدف فراهم سازی و تامین نیازهای افراد جامعه تولید و به کار گرفته می شوند. دستگاه ماردون اکسترودر نیز یکی از دستگاه های جدید و به روزی است. که در صنعت برای تولید زغال های فشرده مرغوب به کار گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *