instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

قلیان کشی در دوران کرونا

قلیان کشی در دوران کرونا

نکاتی از قلیان کشی در دوران کرونا

این مقاله صرفا جهت اطلاعات عمومی بوده و هات زغال هیچ فعالیتی در زمینه قلیان ندارد. 

صرف قلیان و دخانیات به طور کلی و در هر شرایطی برای سلامتی مضر است. اما قلیان کشی در دوران کرونا نیز خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت و با توجه به این که به طور کلی بیماری کرونا ، از بیماری های دستگاه تنفسی است، باید در مورد قلیون نیز بسیار مراقب بود.

بنابراین ، بهترین حالت این است که به طور کلی ، و به خصوص در این دوران که گرفتاری بیماری کووید-۱۹ هستیم ، به کل از مصرف دخانیات و قلیون دوری کنیم.

با این وجود اگر تمایل به قلیان کشی دارید، توصیه اکید ما این است که حداقل از قلیون های عمومی به هیچ وجه استفاده نکنید .

البته در اکثر موارد سفره خانه ها و قهوه خانه ها به طور کلی تعطیل بودند، و یا آن هایی که باز شدند و رستوران ها و کافه ها، اجازه صرف قلیون و دخانیات ندارند، اما در این بین ممکن است افراد متخلفی هم باشند و در برخی مراکز همچنان از قلیون های عمومی استفاده شود.

علاوه بر قهوه خانه و سفره خانه و … در بسیاری از جمع های خانوادگی و دوستانه نیز قلیون سرو می شود ، که این به شما بستگی دارد که برای حفظ سلامت خود و خانوادتان، در چنین مجالسی نباشید ، و از قلیان به صورت اشتراکی به هیچ وجه استفاده نکنید.

 

ارتباط قلیون و کرونا

بیماری کووید-۱۹ که با ویروس کرونا شیوع یافته ، بیماری ای بسیار مرموز، سمج و خطرناک است، اما آنچه بدون رد خور درباره آن وجود دارد، این است که این بیماری آسیب جدی به سیستم تنفسی و ریه ها می رساند.

بنابراین باید بدانید که اگر شما از قلیون و سیگار و دیگر دخانیات به میزان زیادی استفاده می کنید و ریه های شما حساس تر و آسیب پذیر تر است، اگر دچار کرونا شوید نیز بیماری برایتان سخت تر خواهد بود.

بنابراین ، حتی اگر از قلیون شخصی هم استفاده می کنید ، بهتر است مصرف آن را در این دوران قطع کنید یا به حداقل برسانید تا ریه هایتان وضعیت بهتری داشته باشند.

انتقال از طریق لبی قلیان

مورد مهم تر اما در مورد ارتباط قلیان کشی و کرونا ، شیوه ی انتقال ویروس کووید-۱۹ است که به وسیله قلیون کاملا امکان پذیر است. در واقع حتی می توان گفت حتمی است.

از وقتی ویروس کرونا در جهان پراکنده شد و در کشور ما هم حضور یافت ، خوب یا بد بسیاری از رسم و رسومات و عادت های ما نیز تغییر یافت.

یکی از آن ها برای مثال ، پرهیز از روبوسی و دست دادن بود، که البته در کنار این ها داشتن فاصله اجتماعی هم لازم است.

به همان راحتی که در فصل زمستان ویروس سرماخوردگی به وسیله روبوسی و یا دست دادن منتفل می شود، کرونا هم قابل انتقال است و از راحت ترین و قطعی ترین راه های سرایت ، روبوسی ، دست دادن، نداشتن فاصله مناسب است.

اگر حتی دست دادن هم می تواند موجب سرایت ویروس کرونا شود، پس شک نداشته باشید که استفاده از قلیون مشترک نیز موجب انتقال ویروس و بیماری می شود.

در بیشتر جمع ها یا مراکزی که از قلیون استفاده می شود، ممکن است چندین نفر از شلنگ و لبی قلیون استفاده کرده باشند و ویروس روی لبی مانده باشد و با استفاده شخص دیگر ، به وی منتقل شود.

آیا استفاده از لبی  قلیون یا شلنگ یکبار مصرف جلوی انتقال کرونا را میگیرد؟

ممکن است تصور کنید که اگر انتقال ویروس به وسیله شلنگ مشترک باشد، پس می توان با استفاده از لبی های یک بار مصرف ، یا شلنگ های یک بار مصرف پلاستیکی ، از سرایت ویروس جلوگیری کرد.

گرچه استفاده از لبی یا شلنگ یکبار مصرف و شخصی احتمال انتقال بیماری های قابل انتقال از بزاق را کاهش می دهد، اما به طور کامل آن را از بین نمی برد.

دلیل آن هم این است که وقتی قلیون می کشید، بخشی از تنفس و ذرات تنفسی شما درون شلنگ یا نی قلیون ، لوله داخل تنی ، و حتی کوزه قلیون هم می رود . اگر با استفاده از میکروسکوپ داخل اجزای قلیون را ببینید ، ذرات تنفسی تمام افرادی که از قلیون استفاده کرده اند نیز در آن وجود دارند!
بنابراین ، اگر در این ذرات تنفسی که به طور مرتب در قلیان در گردش اند ویروس بیماری زا مانند ویروس کرونا وجود داشته باشد هم می تواند به شخص دیگر منتقل شود.

بنابراین ، استفاده از شلنگ یا لبی یک بار مصرف نیز نمی تواند به طور کلی قلیون عمومی را ایمن کند و خطر بیماری کرونا همچنان وجود دارد.

لبی قلیان

لبی قلیان

روش دیگر انتقال کرونا از طریق قلیون

حتی اگر در جمعی حضور داشته باشید که قلیون می کشند، اما شما به دلیل مسائل بهداشتی از قلیون استفاده نکنید، باز هم خطر انتقال ویروس وجود دارد! چگونه؟بسیار ساده است!

دود بسیار زیاد قلیون که هنگام قلیان کشی به وجود می آید، ناشی از استعمال دخانیت توسط شخصی است که می کشد،و این دود از دستگاه تنفسی و دهان و بینی شخص خارج می شود. بنابراین بدیهی است که مقادیری از ذرات تنفسی ، و در واقع بازدم شخص نیز در آن وجود دارد.

ویروس کرونا تنها از طریق بزاق(آب دهان) و یا آب بینی و … منتقل نمی شود، بلکه حتی می تواند در ذرات و هوای تنفسی شخص بیمار نیز وجود داشته باشد. اگر دود قلیون یا سیگار از شخصی که دارای ویروس است به صورت مستقیم به شما بخورد هم بنابراین امکان انتقال بیماری وجود دارد.

قلیان کشی در دوران کرونا

بنابراین ، در فضاهای بسته که امکان تبادل هوای تازه وجود ندارد به هیچ وجه قلیان نکشید و در مکان بسته ای هم که دود قلیون یا سیگار وجود دارد نباشید.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهترین کار تنفس هوای تازه به دور از دود ، و دم و بازدم های عمیق از هوای پاک است.

می توانید مجرای بینی و حلق خود را با آب نمک شست و شو دهید.

 

در دوران کرونا چگونه قلیون بکشیم؟

تا به اینجا از روش های انتقال کرونا در مورد قلیون گفتیم و نشان دادیم که چرا نباید در دوران کرونا از قلیون های عمومی و به صورت مشترک استفاده کرد .

اما اگر بازهم تمایل به قلیان کشی دارید، حداقل باید آن را به استفاده از قلیون شخصی محدود کنید.

بنابراین قلیان کشی در دوران کرونا نیازمند رعایت نکات بهداشتی بیشتری است.

اگر شخصی هم از قلیون شما استفاده کرد، بهتر است قلیون را برای استفاده خود تمیز کنید.

به این صورت که :

آب درون کوزه را حتما عوض کنید و داخل کوزه را نیز بشویید ، و از آب تمیز و تازه استفاده کنید.

تنه قلیون و لوله درون آن را نیز می توانید به راحتی بشورید . بخصوص لوله درون قلیون حاوی ذرات تنفسی افراد است ، که بهتر است با عبور چند باره آب یا آب نمک تمیز شود.

لوله های برنجی را به راحتی می توان با مواد شوینده هم شستشو دارد.

در مورد قلیون های چوبی بهتر است از آب نمک که ضدعفونی کننده است استفاده کنید.

شلنگ قلیون را هم به طور کامل می توانید شستشو دهید، اما توجه کنید که با شستن شلنگ ذرات مانده در آن می تواند بیرون بیاید بنابراین بهتر است شلنگ را آویزان کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

سری قلیون را هم می توان به راحتی شست.

تنباکو را هم می توانید به طور کلی عوض کنید.

بهترین حالت این است که از لبی شخصی خود استفاده کنید.

 

به طور کلی ، بهتر است قلیان کشی در دوران کرونا بسیار محدود شود، در فضاهای عمومی و به صورت اشتراکی نباشد، و از قلیون شخصی استفاده شود.

به امید از بین رفتن بیماری کرونا در جهان ، و بهبود و شفای تمام بیماران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *