instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

زغال صنعتی (فشرده) چیست؟

زغال فشرده زغال قالبی

زغال صنعتی (فشرده) چیست؟

زغال یا ذغال ماده ای سوختنی است که از دیرباز در زندگی انسان نقش گسترده ای داشته است. در قدیم بسیاری از غذاها با زغال طبخ می شد، و امروزه نیز هنوز غذاهای کبابی را با ذغال می پزند که سبکی منحصر به فرد در طبخ غذاست. از دیگر استفاده های زغال نیز برای قلیان کشی، یا به عنوان سوخت است که در کشور ما نیز بسیار زیاد است. یکی از انواع جدید زغال، زغال فشرده یا زغال صنعتی است که در ادامه به طور کامل به ویژگی های آن، مزایا و روش تولید این زغال می پردازیم.

زغال فشرده از کجا آمد؟

می دانیم که زغال یک ماده سوختنی است که از آتش گرفتن چوب درختان در یک مرحله تولید می شود، و بار دیگر نیز قابل سوختن می باشد. سالهای بسیار زیاد، و از زمانی که بشر شروع به استفاده از آتش کرد، زغال نیز ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

در دنیای امروز اما با گسترش جمعیت اما نمی توان از درختان به منظور ساخت زغال استفاده کرد، چراکه جنگل ها و درختان سرمایه های ملی و ارزشمند تری هستند که برای حفظ محیط زیست مورد نیاز اند. بخصوص در کشور ما که برای مقابله با بیایان زدایی و خشکی ، درختان اهمیت ویژه ای دارند.

ممنوعیت قطع بسیاری از درختان، و به صرفه نبودن این کار موجب شد تا نیاز به محصولی جایگزین برای این ماده سوختنی باشد.

سالها پیش برای نخستین بار در کشور چین روشی جدید برای ساخت زغال به وجود آمد، که نه تنها آسیبی به محیط زیست نمی رساند، بلکه از مواد بازیافتی و ضایعاتی چوب استفاده می کند که هم مقرون به صرفه تر است.

زغال صنعتی (فشرده) یا زغال چینی از پر استفاده ترین زغال های صنعتی است که از خاک اره یا خرده های چوب و دیگر مواد اولیه تولید و ساخته می شود.

حضور زغال فشرده در ایران و بومی سازی آن

همانطور که گفتیم، این نوع زغال (ذغال فشرده) پیش تر توسط چینی ها ساخته شد و به کشور ما نیز وارد میشد.

اما با محبوبیت این محصول و استقبال بازار از آن، برخی به فکر تولید آن در کشور خودمان شدند. بخصوص که زمینه های لازم فراهم بود، و مواد اولیه مرغوب نیز به وفور در ایران یافت می شود.

بنابراین ابتدا با وارد کردن دستگاه های ساخت زغال چینی، و پس از آن با مهندسی و طراحی در ساخت این وسایل در کشور، صنعت زغال فشرده بومی شد.

به گونه ای که امروزه نه تنها دیگر زغال فشرده به کشور وارد نمی شود، بلکه صادرات زغال فشرده از کشورمان نیز به بسیاری از دیگر کشور ها انجام می شود که بسیار سود آور است.

روش تولید زغال چینی

برای تولید این نوع زغال، می توان از دو روش استفاده کرد.  روش اول با بکارگیری زغال چوب خرد شده که در ابتدا آن را به صورت گَرد یا خاک درآورده و این گرد حاصله را با نوعی چسب  همراه با دیگر مواد افزودنی‌ ترکیب می کنند و بعد این ترکیب را به اشکال مختلف اغلب به صورت چهارگوش قالب گیری می‌نمایند و بعد از آین مرحله، در محیط  فشار بالا و گرما قرار می دهند.

البته لازم است بدانید که گروه هات زغال با توجه به دارا بودن تجربه و فعالیت طولانی مدت در زمینه ی تولید زغال فشرده، نصب و راه اندازی خط تولید زغال فشرده، تهیه و ارائه ی مواد اولیه ی مرغوب و درجه یک به مشتریان عزیز، به هیچ عنوان از چسب و مواد شیمیایی در ترکیب مواد اولیه استفاده نمی نماید.

روش دیگر این است که در تولید زغال فشرده فقط از ضایعات چوبی مخصوصا خاک اره استفاده می شود یعنی در ماده ی اولیه خاک اره نباید از چوب غیر طبیعی مثل نئوپان یا ام دی اف باشد.

از دیگر موادی که برای فرمول تولید زغال با خاک اره استفاده می شود، پوست گردو (یا بادام یا پسته) ، و خاک زغال است که به میزانی کمتر در فرمول زغال فشرده استفاده می شوند.

البته روش تولید بنابر دستگاه های خط تولید کمی متفاوت است، ما در مورد روش تولید با خاک اره، پوست گردو و خاک زغال صحبت می کنیم که بهترین و با کیفیت ترین نوع زغال فشرده (ذغال فشرده) است.

مراحل تولید زغال فشرده

ابتدا باید مواد اولیه خود را از منابع معتبر، و با کیفیت خوب تهیه کنید. اصلی ترین این مواد همانطور که گفته شد خاک اره است.

در شروع کار، پوست گردو بوسیله دستگاه آسیاب خرد می شود.

خاک اره، پوست گردو و خاک زغال هر کدام به نوبه خود باید از مواد ضائد و اضافی عاری شوند تا کیفیت زغال بالا باشد. بدین منظور هر یک از مواد درون دستگاه سرند برده می شوند، که مواد را الک کرده و مخلوطی یکدست و بدون مواد اضافی و درشت می دهد.

از سوی دیگر خاک اره ای که تهیه کرده اید نیز باید رطوبت زدایی شود، که به این منظور وارد دستگاه خشک کن می شود و رطوبت آن به میزان کافی گرفته می شود.

با خروج خاک اره از خشک کن، همه ی مواد گفته شده با هم ترکیب می شوند.

پس از آن، نوبت به مهم ترین مرحله، یعنی فشرده سازی مواد می رسد. برای این کار دستگاه اکسترودر ساخته شده است، که مواد را به هم فشرده کرده و به صورت قالب به بیرون می دهد. این قالب ها که بریکت زغال نامیده می شوند، در واقع زغال فشرده خام هستند که خود نیز به عنوان سوخت می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

پخت زغال فشرده

پس از آن که قالب های زغال را استخراج کردیم، برای انجام فرآیند کربونیزاسیون و پخته شدن زغال خام، مواد شکل گرفته بصورت چهارگوش را به درون کوره می گذارند و در آنجا گرما و حرارت دیده و بعد از کوره خارج می شوند و درون یک محیط بسته قرار گرفته و بعد از دو روز زغال به دست می‌آید.

این نوع زغال در کلیه ی کشورهای صنعتی جهان به دلیل آلودگی کمتر، عمر طولانی سوختن، بدون داشتن دود، بو و حفاظت از منابع طبیعی و گرما دهی زیاد به جای دیگر سوخت‌های فسیلی و غیره حتی زغال سنگ قرار می گیرد.

زغال فشرده

مواد اولیه ی زغال صنعتی

مواد اولیه ی زغال فشرده شامل خاک اره، خاک زغال و پوست گردو می باشد. خوشبختانه این مواد به دلیل وجود منابع طبیعی و جنگلی فراوان در ایران به راحتی و با قیمت مناسب قابل دسترسی می باشد. در مواد اولیه ی تولید زغال فشرده از ضایعات و مواد دورریز خاک اره که در کارخانجات چوب بری و تولید مبلمان و لوازم چوبی خانگی وجود دارند، استفاده می شود.

 

مزایای زغال فشرده چیست؟

مزایای زیاد زغال فشرده سبب شده تا افراد زیادی این زغال را به کل جایگزین زغال سنتی یا زغال چوب کنند و هم اکنون در بازار بیشتر زغال های مصرفی از نوع زغال چینی است.

از جمله مزایای زغال فشرده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم آسیب به محیط زیست: برای ساخت ذغال فشرده هیچ درختی قطع نمی شود که خود برگ برنده ای برای محیط زیست ماست. هم چنین فرآیند سوزاندن و کربن گیری زغال چوب خود دی اکسید کربن موجود در چوب را در هوا آزاد می کند که از گاز های گلخانه ای مضر برای محیط زیست است، که این موضوع نیز در تولید زغال فشرده وجود ندارد.
  • تولید مقرون به صرفه: صرفه اقتصادی تولید زغال فشرده نیز بسیار بیشتر از زغال چوب است، چرا که امروزه قطع کردن چوب بسیاری از درختان ممنوع است و پیگیرد قانونی دارد، بنابراین هزینه زیادی را نیز شامل می شود، اما برای ساخت ذغال فشرده چینی ، از مواد بازیافتی صنایع چوبی استفاده می شود که قیمتی ارزانی دارد و به راحتی یافت می شود. بنابراین هم منع قانونی وجود ندارد و هم صرف هزینه کمتری دارد.
  • حرارت خوب و ماندگار : زغال فشرده ای که کیفیت ساخت خوبی داشته باشد، حرارت خوبی دارد، و برای قلیان کشی بسیار مناسب است. هم چنین به دلیل استفاده از پوست گردو، ماندگاری بالا دارد که خود به صرفه بودن استفاده از آن را بیشتر می کند.
  • بدون بو و بدون گاز : در مورد زغال فشرده ای که در کوره سنتی فرایند کربن گیری آن انجام شده باشد و کیفیت خوبی داشته باشد، به هیچ وجه شاهد بو و گاز و سردرد نیستیم.
  • بسته بندی و استفاده راحت : از آنجایی که زغال فشرده شکلی قالبی دارد، بسته بندی آن بسیار بهتر انجام می شود، و برای استفاده نیز آسان تر است و به خوبی در روی سری قلیان یا منقل کباب قرار میگیرد.

 

تولید زغال فشرده ، حرفه ای سودآور

علاوه بر مزایایی که استفاده از زغال فشرده دارد، تولید این محصول و صنعت آن نیز مزایای زیادی دارد و بسیار سودآور است.

از آنجایی که دستگاه ها و مواد اولیه همگی در کشور خودمان به راحتی قابل تهیه هستند، هم قیمت مناسبی دارند و هم وابسته به ارز خارجی نیستند که خود مزیت بزرگی برای تولیدکننده و مصرف کننده است.

راه اندازی کارگاه زغال فشرده موجب اشتغال زایی نیز می شود ، چرا که افرادی در کارگاه مشغول به کار می شوند.

بازار خوب زغال فشرده، همیشه مشتریان خود را دارد و تولید این محصول بسیار سودآور است.

علاوه بر بازار خوب داخلی و مصرف زیاد در کشورمان، بخش زیادی از زغال فشرده تولیدی به دیگر کشورهای همسایه صادر می شود، که موجب سودآوری بسیاری برای تولیدکنندگان است.

 

زغال فشرده هات زغال

برای مشاوره جهت راه اندازی خط تولید زغال فشرده، و تهیه دستگاه ها با بهترین شرایط، با ما در گروه هات زغال در ارتباط باشید. 

هات زغال ضمن ارائه خط تولید و نصب و راه اندازی آن، آموزش را نیز به صورت رایگان به شما می دهد.

هم چنین برای تامین مواد اولیه خود نیز هیچ گونه نگرانی نداشته باشید، چرا که هات زغال مواد اولیه شما را در هر کجای کشور، با بهترین کیفیت تهیه می کند. 

ضمنا از شرایط استثنایی دیگر ما نیز خرید محصول تولیدی شما است، که با عقد قرارداد رسمی تضمین می شود، تا هیچ گونه نگرانی بابت فروش زغال فشرده خود نداشته باشید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *