instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

خاک اره یا پوست گردو؟! بررسی مواد اولیه برای تولید ذغال فشرده

تفاوت زغال های تولید شده از خاک اره یا پوست گردو

در فرایند تولید زغال فشرده از چند نوع مواد اولیه استفاده می شود. این مواد اولیه در دستگاه های مختلف از جمله سرند، آسیاب، اکسترودر و نهایتا کوره مورد پردازش قرار گرفته و محصول نهایی که به آن زغال چینی نیز گفته می شود حاصل می گردد. در این مقاله ضمن معرفی چند نوع از مواد اولیه، به مزایای هر کدام برای تولید می پردازیم .

خاک اره

خاک اره فراگیر ترین ماده اولیه برای تولید ذغال فشرده است. حتی چنانچه قصد داشته باشید از مواد چوبی دیگری استفاده کنید، باز هم خاک اره می بایست در تولید بریکت ها مورد استفاده قرار گیرد. البته برای تامین خاک اره درختی قطع نشده و به محیط زیست آسیب وارد نمی شود. بلکه خاک اره ها از کارگاه های صنعتی که به تولیدات چوبی مشغول هستند تهیه می شود . رطوبت خاک اره مورد استفاده برای تولید زغال فشرده می بایست در حد تعادل و مناسبی باشد. نوع چوب، کیفیت و شرایط نگهداری آن، میزان این رطوبت را تعیین می کند.

خاک اره ماده اولیه برای تولید ذغال فشرده است.

چنانچه رطوبت خاک اره بیش از حد باشد، علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه ها، محصول نهایی نیز کیفیت مناسبی نخواهد داشت. ممکن است ذغال ها دچار ترک خوردگی شده و یا کج شوند. همچنین اگر خاک اره کاملا خشک باشد، نشان از کهنگی آن دارد و محصول نهایی کیفیت مناسبی نخواهد داشت. خشک بودن بیش از حد مواد اولیه سبب شیشه ای شدن بریکت ها نیز می شود.

پوست گردو

دومین ماده اولیه رایج برای تولید ذغال فشرده پوست گردو می باشد . چنانچه مواد اولیه (خاک اره) با پوست گردو مخلوط شده باشد کیفیت بریکت ها تا حدی افزایش می یابد و ماندگاری ذغال بیشتر می شود. علت این موضوع هم چربی طبیعی موجود در پوست گردو هاست . البته چنانچه بخواهید از پوست گردو برای تولید بریکت ها استفاده کنید، مواد اولیه می بایست فرایند کمی پیچیده تر را طی کند چرا که آماده کردن پوست گردو برای فشرده سازی ملزم به پودر کردن آن است که این عمل توسط دستگاه آسیاب صورت میگیرد.  اگر قصد افزودن پوست گردو به خاک اره را داشته باشید این مخلوط می بایست در حدود ۸۰ به ۲۰ باشد. یعنی ۸۰ درصد از ماده اولیه را خاک اره و ۲۰ درصد باقی را پوست گردو تشکیل دهد .

پوست گردو دومین ماده پر استفاده برای تولید ذغال فشرده است.

پوست پسته و سایر مواد اولیه

بجز دو ماده اصلی پوست گردو و خاک اره، سایر متریال از جنس چوب نیز می توانند برای تولید زغال چینی مورد استفاده قرار گیرند. پوست گردو و فندق از جمله این مواد هستند. این مواد هم می بایست مانند پوست گردو ابتدا خرد و سپس پودر شوند.

ماده ی بعدی خاک زغال است. در فرایند تولید زغال فشرده حتما مقداری گرد و خاک از زغال های تولید شده به جا خواهند ماند که این مواد می توانند مجددا وارد چرخه خط تولید شده و باز هم مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از سایر مواد مانند چسب و چوب و خاک نئوپان

از همین ابتدا باید بگوییم که استفاده از موادی غیر از آنچه گفته شد کاملا اشتباهست. متاسفانه دیده شده که بعضی تولید کنندگان از چسب در مواد اولیه استفاده می کنند که این کار هم به شدت کیفیت محصول را پایین می آورد. زغال های فشرده ای که در آن ها چسب به کار گرفته می شود بوی بدی تولید کرده و سوختن آن یک دست نخواهد بود. همچنین در حین پخت در کوره این چسب ها گاز های سمی تولید کرده و برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان بسیار خطرناک است. استفاده از چسب می تواند به تجهیزات خط تولید هم آسیب های جدی برساند.

در تولید زغال فشرده به هیچ وجه از چسب استفاده نکنید.

خاک نئوپان نیز به هیچ وجه ماده مناسبی برای تولید زغال فشرده نیست. چرا که برای ساخت تخته های نئوپان از خرده چوب های بی کیفیت به همراه چسب استفاده می شود که در نتیجه این مواد برای تولید زغال فشرده کاملا غیر قابل استفاده است.

نتیجه گیری در مورد بهترین مواد اولیه

در نهایت، مواد اولیه مجاز برای تولید زغال فشرده شامل خاک اره، پوست گردو و پسته و از این قبیل مواد هستند. انتخاب هر کدام بستگی به این موضوع دارد که کدام ماده برای تولید کننده در دسترس تر و بصرفه تر باشد. هرچند کیفیت زغال هایی که در آنها از مخلوط پوست گردو با خاک اره استفاده شده اندکی بالاتر است اما آماده سازی پوست گردو برای خط به پردازش کمی بیشتر نیاز دارد. از مزایای آن هم می توان به بریکت های با کیفیت تر اشاره نمود.

ولیکن استفاده تنها از خاک اره نیز مشکلی نداشته و همچنان دوام زغال فشرده ساخته شده از تنها خاک اره، باز هم بسیار بیشتر از زغال های سنتی چوبیست. نکته این است که رطوبت و میزان ماندگی این مواد اولیه در حد قابل قبولی باشد. مهمترین مساله ای که باید در نظر داشته باشید،عدم استفاده از مواد غیر متعارف مانند چسب ویا خرده چوب هایی مانند نئوپان است. چراکه همانطور که گفتیم استفاده از این مواد هم محصول را سمی و مضر می کند هم به تجهیزات شما صدمه خواهد زد.

نکته: توسط شرکت هات زغال به آسانی می توانید بهترین مواد اولیه برای تولید زغال فشرده به میزان مورد نیاز خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *