instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

بهترین روش روشن کردن زغال

توضیح در مورد چند روش مختلف سرخ کردن زغال

فرقی نمی کند از چه زغالی برای پخت کباب یا اصطلاحا چاق کردن قلیان استفاده می کنید، به هر حال باید آن را به گونه ای گداخته کنید! هر چند روشن کردن زغال کاری ساده به نظر می رسد اما چند نکته وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید. برای درک بهتر، اگر زغال شما به درستی سرخ نشود و یا از مواد نا مطلوب برای روشن کردن آن استفاده کنید، ممکن است زغال بوی بد یا گاز های سمی تولید کند که باعث سردرد و تهوع می شوند. پس در این مقاله ترفند های روشن کردن زغال را بررسی می کنیم.

روشن کردن زغال با حرارت شعله گاز

این روش تقریبا متداول ترین و سریع ترین راه روشن کردن زغال است. زغال به راحتی سوخت های دیگر مشتعل نمی شود و باید مدتی آن را در معرض مستقیم آتش بگذارید تا بتوانید از حرارت آن استفاده کنید. در روش اول روشن کردن ذغال، آن را روی شعله ی اجاق گازی قرار می دهید و پس از اینکه مقداری سطح زغال گداخته شد، می بایست آن را توسط بلوور یا بادبزن باد بزنید یا با استفاده از آتش گردان بچرخانید تا بطور کامل سطح زغال سرخ شود.

سرخ کردن زغال روی شعله گاز

تمام سطح زغال می بایست بصورت یکپارچه سرخ و گداخته شود. اگر هنوز قسمت هایی از سطح زغال روشن نشده یا لکه های سیاه خاموش را می بینید، این زغال آماده استفاده نیست چرا که هم به سرعت خاموش خواهد شد و اگر از زغال نیمه روشن برای قلیان استفاده کنید گاز های سمی مانند Co2 تولید می کند که باعث سردرد و حالت تهوع می شوند و هم بوی بدی تولید خواهد کرد که کیفیت قلیان شما را پایین می آورد.

البته این موضوع برای کباب کردن چندان مهم به نظر نمی رسد چرا که معمولا در فضای باز هستید و بطور مستقیم گاز های سمی وارد ریه شما نمی شوند. ولی باز هم حرارت یکپارچه و مطلوب برای کباب کردن نخواهید داشت. پس حتی زغال کباب هم باید بطور کامل گداخته شده باشد.

روشن کردن زغال داخل آتش

اگر در سفر و طبیعت هستید و به شعله گاز دسترسی ندارید، می توانید با روشن کردن آتش توسط چوب و هیزم زغال را سرخ کنید. پس از اینکه آتش به قدر کافی شعله ور شد برای مدتی (حدود ده دقیقه) زغال را در وسط آن بگذارید. اما باز هم برای گداخته کردن کامل سطح زغال باید آن را توسط باد بزن یا آتش گردان آماده کنید. موقع ترک کردن محل حتما از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.

روشن کردن زغال در آتش

روشن کردن آتش توسط الکل یا نفت

همین ابتدا بگوییم که اصلا نباید از الکل یا نفت برای روشن کردن “ذغال قلیان” استفاده کنید! این آتش زنه ها برای روشن کردن آتش هیزم هستند و نه روشن کردن زغال. اگر روی ذغال قلیون نفت یا الکل بریزید، مقداری از آن جذب مغز زغال می شود. اما از آن جا که زغال شعله ندارد، این مواد بطور کامل سوخته نمی شوند و کم کم گاز های نامطلوب تولید می کنند و شما آن را به داخل قلیان می کشید! علاوه بر احساس سردرد و مضر بودن این روش، طعم قلیون شما هم افت می کند.در نتیجه زغال مورد استفاده برای کشیدن قلیان فقط باید روی شعله آتش یا گاز روشن شود.

یک نمونه آتش زنه که فقط برای زغال های کبابی استفاده می شود.

البته برای زغال کبابی می توانید از آتش زنه هایی مثل نفت، الکل و یا مایع های آتش زنه استفاده کنید و پس از باد زدن زغال و زمانی که مطمئن شدید تمام الکل یا نفت سوخته است کباب بپزید. ولی حتی برای زغال کباب هم نباید از بنزین، گازوئیل یا تینر استفاده کنید! این مواد به شدت سمی هستند و سوزاندن آن ها زیر مواد غذایی اشتباه است.

روشن کردن زغال توسط المنت برقی

این روش تمیز ترین و جدید ترین راه است به شرطی که به برق دسترسی داشته باشید! این نوع المنت ها معمولا داخل استوانه ای فلزی هستند و با قرار دادن زغال روی آن،اگر عجله ندارید می توانید زغال را روشن کنید! به دلیل اینکه در این المنت ها شعله آتش وجود ندارد، روشی آهسته برای روشن کردن زغال است و مصرف برق بالایی هم خواهید داشت. درعوض، نیازی به آتش یا شعله گاز نخواهید داشت. پس از اینکه ذغال شروع به روشن شدن روی المنت کرد، باید آن را باد بزنید.

بهترین روش روشن کردن زغال کدام است؟

در انتها باید بگوییم اگر قصد دارید از زغال برای کشیدن قلیان استفاده کنید، شعله اجاق گاز بهترین روش است و استفاده از الکل و نفت هم بدترین آن! اما اگر قصد پختن کباب دارید، روشن کردن زغال توسط شعله گاز بسیار وقت گیر خواهد بود و می توانید از الکل، نفت، یا مایع آتش زنه برای منثل کباب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *