instagram اینستاگرام
02637313386 - 09121156805

آشنایی با چند ابزارک جالب مربوط به قلیان

معرفی چند وسیله جانبی برای راه اندازی قلیان

به غیر از اجزای اصلی قلیان که شامل بدنه، تنگ، نی و شلنگ آن هستند، انواع مختلفی ابزارک وجود دارد که برای راه اندازی یا اصطلاحا چاق کردن راحتتر قلیان مورد استفاده قرار می گیرند. البته بعضی از این ابزارک ها کاربرد بهداشتی نیز دارند. با ادامه مقاله همراه باشید تا چند نمونه از این ابزارک ها را به شما معرفی کنیم

آتش گردان

بدون شک برای تمام کسانی که به قلیان علاقه دارند این وسیله آشناست و نیازی به معرفی ندارد. ولی به هر حال در مورد نحوه صحیح استفاده از آتش گردان کمی توضیح می دهیم.
برای گداخته شدن زغال معمولا آن را روی آتش یا انواع اجاق گاز قرار می دهیم تا زغال کمی مشتعل و سرخ شود. این زغال هر قدر هم که روی شعله گداخته شده باشد، باز هم قسمت هایی از آن همچنان خاموش بوده و کشیدن قلیان با چنین زغال نیم گداخته ای موجب سردرد و احساس ناخوشایندی می شود. پس می بایست زغال نیمه گداخته را درون توری آتش گردان گذاشت تا بر اثر گردش و برخورد زغال با هوا، به شکل یک نواخت و کامل سرخ شود.

نمونه ای از یک آتش گردان. این وسیله قدیمی ترین ابزار مرتبط با قلیون می باشد.

نکته: از مشتعل کردن زغال توسط نفت، الکل صنعتی و سایر آتش زنه ها خودداری کنید. استفاده از این مواد شیمیایی علاوه بر مضر بودن، طعم قلیان شما را خراب کرده و باعث سردرد و حالات ناخوشاشند می شوند.

شلنگ و سری یکبار مصرف

البته سری یک بار مصرف هم به اندازه آتش گردان ابزارکی شناخته شده است و نیاز به معرفی چندانی ندارد. یک تکه لوله ی پلاستیکی می باشد که داخل دهانه شلنگ متصل شده تا لب و دندان با سر شلنگ تماس پیدا نکند. ولی شاید تا کنون با شلنگ های یک بار مصرف برخورد نکرده باشید چرا که تقریبا وسیله ای جدید است؛

شلنگ یک بار مصرف

هدف این ابزارک، رعایت بیشتر بهداشت است. این شلنگ ها از پلاستیک های ارزان ساخته شده و خاصیت ارتجاعی مناسبی هم دارند.در واقع شلنگ های یک بار مصرف را می توان بسیار بهتر از سری های پلاستیکی دانست چرا که نه تنها از برخورد تصادفی لب با دهانه شلنگ معمولی جلوگیری می کند، بلکه از بابت باقی ماندن ذرات تنفس نفرات قبلی نیز هم خیالتان راحت تر خواهد بود. چرا که حتی با وجود سری یک بار مصرف، باز هم ممکن است ذرات تنفسی و مایع بزاق نفرات قبلی به داخل شلنگ های معمولی نفوذ کرده باشد.

ذغال سرخ کن

این وسیله نیز ابزارکی بسیار مفید برای چاق کردن قلیان است که پراکندن خاکستر را هم به حداقل می رساند. در حقیقت زغال سرخ کن یک المنت حرارتی است که بدون نیاز به شعله ی گاز و آتش زغال ها را گداخته می کند. البته همچنان برای سرخ کردن کامل زغال به آتش گردان نیاز است. زغال سرخ کن در دو مدل برقی که با برق شهر کار می کند و حتی مدل شارژی وجود دارد.

یک زغال سرخ کن برقی

 

قلیان چاق کن!

این وسیله در واقع جالب ترین نوع در این لیست است و شاید در نگاه اول خنده دار نیز بنظر برسد. قلیان چاق کن ابزارکی برای به دود انداختن قلیون است! پس از اینکه قلیان را آماده کردید و زغال را روی تنباکو قرار دادید، شلنگ را به آن متصل می کنید و این وسیله توسط یک پمپ که مانند جارو برقی عمل می کند، کشیدن قلیان را تا دود انداختن آن انجام می دهد. هر چند که دود انداختن قلیان، خود کاری مفرح است ، بنظر می رسد این وسیله برای سفره خانه ها و اماکنی که قلیان سرو می کند بیشتر کاربرد داشته باشد.

دستگاه قلیان چاق کن

باد بزن برقی زغال

کاربرد این دستگاه هم دقیقا مانند آتش گردان یا بهتر بگوییم یک باد بزن است با این تفاوت که نیاز به نیروی انسانی ندارد! این وسیله یک دستگاه پرتاب باد مانند سشوار است که با گرفتن آن روی زغال، می توانید زغال را بصورت کامل گداخته و سرخ کنید. البته کابرد این وسیله محدود به قلیان کشی نیست و به عنوان دمنده برای مشتعل کردن زغال کبابی نیز می توان از آن استفاده کرد. معمولا باد بزن های زغال از نوع شارژی هستند.

شما چه ابزار هایی مرتبط با قلیان می شناسید؟! بنظر شما مفید ترین این ابزارها کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *